lördag

LÖRDAG DEN 20 MAJ

Journalgrodor
Ibland blir det fel då läkaren skriver journalanteckningar. Här kommer några exempel:

Födelsevikt 3.500 kg

Får hjälp av något fruntimmer som han känner ibland.

För två veckor sedan var det sex procents överbeläggning på sjukhuset, att jämföra med önskvärda 90-95 procent.

Fördyrande omkostnader i samband med att hon måste äta olika dyrbara maträtter och även tvättmedel av speciella sorter.

Förändringen i bakre luktsinnet

Gick ej att stå på förmiddagen p.g.ga. att hon inte hade någrta ben

Gift med en 7 veckor gammal son

Gosse med rör i höger öga. Har rör i båda plastöronen.

Går nu med stel rygg och huvudet ner i marken.

Går som tidigare en del på sina ben.

__________________
 
20 maj - 4 Mos 30
                                   KAN MAN LITA PÅ DIG?

Bibelläsning: Fjärde Moseboken 30
"Om en man ger ett löfte åt HERREN eller svär en ed med en bestämd förpliktelse, får han inte bryta sitt ord. Han skall i allt göra vad hans mun har talat." (4 Mos 30:3 FB)

Du får inte bryta ditt ord, du ska göra vad din mun talat. Det är föreskrifterna i dagens bibelläsning.

Kan man lita på dig? Kan man lita på vad du säger? Hur går det till då du talar? Överdriver du? Förskönar du verkligheten eller din egen insats? Framhäver du dina goda sidor?

Jesus understryker vikten av att våra ord ska vara sanna och stämma överens med vårt liv: "Ert tal skall vara ja, ja och nej, nej. Allt utöver det kommer från den onde." (Matt 5:37)

Jesus förväntar sig att vi ska vara sanna rakt igenom. Från tanken till handlingen. Vara sanna "i tanke, ord och gärning".

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att vara noga hur jag uttrycker mig och hur jag lever.

____________________
 
Ord för dagen den 20 maj - Apostlagärningarna 11
 
VAD SÄGER ANDEN IDAG?
Bibelläsning: Apostlagärningarna 11
"...Anden sade åt mig att följa med dem utan att tveka" (Apg 11:12)

Petrus fick stå till svars för att han besökt hedningarna (Apg 11:2). Han hade gått utanför ramarna, traditionerna, och predikat för hedningarna så att de som lyssnade hade blivit frälsta.

Petrus återberättade allt som hände i förbindelse med mötet i Kornelius hus och så säger han det var Anden som hade sagt till honom att gå till Kornelius hus.

Vad säger Anden till mig i dag?
Och hur kan man veta att det är Anden som talar och inte bara mina egna tankar?

Ett viktigt sätt att pröva om det jag tänker kommer från Anden, är om det stämmer överens med Guds ord. Anden som talar i Guds ord kan inte säga något helt annat då han talar med mig. Det kan ibland, som i Petrus fall, handla om något som är utanför ramarna, utanför traditionerna. Men det kan aldrig vara utanför Guds ord, Bibeln.

-Vad säger Anden till mig i dag?
-Fråga Honom!
-Den som har öron hör vad Anden säger till församlingarna (Upp 2:7)

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Vad säger Anden till mig idag?

Läs mer HÄR.
__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar