måndag

MÅNDAG DEN 1 MAJ

Det var då, det....
1982 gick Benny Munk från Danmark på Jelöy Folkhögskola. 35 år senare kommer han tillbaka till Jelöy som kadett på Frälsningsarméns Officersskola. Då Benny gick på folkhögskolan hade vi en stor skolmusikkår på skolan.

Då Benny kom tillbaka hade han med sig en kassett med skolmusikkåren 1982. Vi spelade bland annat en kornett-trio: 12th Street Rag. Det var jag, Catherine Trygg och Benny Munk. Benny har blivit 35 år äldre och spelar fortfarande kornett bra. Jag har blivit 35 år äldre. Så här lät det på den tiden.
Lyssna HÄR

__________________
 
1 maj - 4 Mos 9
MOLNSTODEN LYFTER
Bibelläsning: Fjärde Moseboken 9
"Så ofta molnskyn höjde sig från tältet bröt Israels barn upp, och på den plats där molnskyn stannade slog Israels barn läger. På HERRENS befallning bröt Israels barn upp, och på HERRENS befallning slog de läger. Så länge molnskyn vilade över tabernaklet låg de kvar i lägret."  (4 Mos 9:17-18 FB)

Herren ledde sitt folk med en molnstod om dagen och en eldstod om natten. Då molnstoden lyfte var det dags att gå vidare. Så länge den vilade över tabernaklet stannade man.

Herren leder oss också idag. Gud ger oss nya uppdrag. Gud ber oss stanna i en del uppdrag. Ibland kan vi ha lätt att fastna i något som Herren visade oss för länge sedan, och missat att följa med då "molnstoden" gick vidare.

Det gäller att vara uppmärksam och lyhörd för Herrens ledning i våra liv, så att vi inte finner oss själva upptagna med helt andra ting än dem Gud förberett för oss.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att vara uppmärksam då "molnstoden" drar vidare i mitt liv.
___________________

Ord för dagen den 1 maj - Johannes 19
DET ÄR FULLBORDAT
Bibelläsning: Johannesevangeliet 19"När Jesus hade fått det sura vinet, sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och gav upp andan." (Joh 19:30 FB)

Mitt i lidandet och dödskampen utropar Jesus segerropet: Det är fullbordat! Ropet fortsätter att ljuda genom generationerna och det gäller även i dag.

´Det är fullbordat´ innebär att jag i dag får ta emot förlåtelse för mina synder.
´Det är fullbordat´ innebär att jag får vara frälst av bara nåd.

´Det är fullbordat´ gäller för var och en som vill ta emot Jesu offer


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Det är fullbordat!


Läs mer HÄR.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar