måndag

MÅNDAG DEN 8 MAJ

Yoga i kyrkan – har kyrkan förlorat tron på sin egen tro?
Det var en gång en kyrka som hade en tro. En tro på att Gud hade uppenbarat sig själv genom Bibeln.

Men allteftersom tiden gick började prästerna och pastorerna tro allt mindre på att Bibeln är Guds ord.

Eftersom man trodde mindre på bibelordet tonade man ned förkunnelsen och fyllde i stället innehållet i gudstjänsten med andra saker som man trodde skulle kunna få folk att fortsätta gå i kyrkan.


Men det blev allt glesare i kyrkbänkarna. Och varför skulle de förresten komma till en kyrka som inte längre trodde så mycket på sin egen tro?

Eftersom prästerna och pastorerna
 inte längre trodde så mycket på bibelordet så sökte de ängsligt efter andra saker som kunde dra folk till kyrkan. De förstod att österns religioner var populära, så de började inbjuda till Yoga,  Qiqong och andra aktiviteter som har sitt ursprung i österns religioner....

Läs mer HÄR.
_______________
 
Ord för dagen den 8 maj - Apostlagärningarna 3
GÅR DU FÖRBI?
Bibelläsning: Apostlagärningarna 3
"Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig: I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!" (Apg 3:6 FB)

Petrus och Johannes är på väg till den dagliga bönen. De gick dit varje dag. Vid Sköna porten sitter den lame mannen och tigger. Det gjorde han varje dag enligt texten (v.2)

Varje dag måste Petrus och Johannens ha passerat den lame mannen på väg till bönemötet. Men just den här dagen måste den Helige Ande ha gett Petrus en speciell ingivelse. Petrus var lydig och genom det förvandlades den lame mannens liv och flera tusen människors liv på grund av händelsen på väg till bönemötet. Petrus kunde ha varit olydig och sagt: "Jag hörde nog fel..."

Då jag läser den här berättelsen tänker jag "Hur ofta har jag gått förbi...". Hur ofta har inte jag tänkt: "Jag hörde nog fel..."

Tänk om Gud förbereder "gudomliga möten" utefter min livsväg. En människa som behöver höra ett ord till uppmuntran? En människa som just nu ber att någon ska ringa till henne? En människa i djup livskris som ropar på hjälp?

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Gud hjälp mig att inte gå förbi de "gudomliga möten" du har förberett för mig i dag!

Läs mer HÄR.
__________________

8 maj - 4 Mos 17
GUD UTVÄLJER
Bibelläsning: Fjärde Moseboken 17
"Då skall det ske att den man som jag utväljer, hans stav skall grönska....
... Nästa dag gick Mose in i vittnesbördets tält, och se, Arons stav för Levi hus grönskade, och den hade knoppar och utslagna blommor och mogna mandlar."  (4 Mos 17:5+8)

Gud hade utvalt Aron för en speciell tjänst. Alla stammarna la fram sina stavar inför Herren, men det var bara en som blomstrade.

Gud utväljer människor till speciella tjänster. Deras verksamhet kan blomstra och bära frukt under den tiden som den speciella tjänsten avser. Blomstrandet och fruktbärandet var något som Gud gjorde. Det var ingenting Aron kunde åstadkomma.

På samma sätt utväljer Gud också idag människor för speciella tjänster under speciella tider. Vi kan se hur en del människor har en fantastisk framgång i Guds rike. Det kan ofta vara förberedda gärningar (Ef 2:10) som någon får gå in i. En situation där det är moget att skörda och allt bara fungerar.

Vi behöver alla vara lyssnande på Gud för att kunna gå in i de situationer som är förberedda just för oss.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att inte missa de fantastiska gärningar som du har lagt färdiga för mig.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar