söndag

SÖNDAG DEN 10 DECEMBER

Tidig söndagsmorgon i Riga den 10 december
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så vaknar vi upp i Riga i slutet av en vecka som både innehållit en biltur till Skåne och flyg till Riga.

Frälsningsarméns hus i Agenskalns en dimmig söndagsmorgon
I Riga får, under tiden vi kommer att arbeta där,  disponera en liten renoverad lägenhet i Frälsningsarméns hur i stadsdelen Agenskalns. I det huset bedrev Frälsningsarmén ett barnhem under många år.

Då vi var ledare för Frälsningsarmén i Lettland för en del år sedan fick vi lägga ner barnhemmet då kommunen inte längre var i behov av barnhemsplatser. Då barnhemmet stängdes flyttade vi vår officersskola till huset i Agenskalns. Förutom Officersskolan finns det i huset numera en kårplantering som eventuellt kommer att bli Rigas tredje kår någon gång i framtiden.

Vi kommer även att få disponera kontoret på Riga första kår och där räknar vi med att tillbringa en del tid den kommande veckan för samtal, planering och förberedelser.

Riga första kår
Vi kom till Riga på fredagseftermiddagen och på lördagen hade vi en samling för Kårnämnden på Riga 1. Vi fick möta flera av dem som vi arbetade tillsammans med för fem år sedan och vi hade konstruktiva samtal om var kåren befinner sig idag, hur vi önskar att den skall utvecklas och vad vi måste göra för att komma dit.

Nu är det söndagsmorgon och det är snart dags att sätta oss i bilen för att åka till Riga 1, där vi har ansvar för förmiddagsgudstjänsten. På eftermiddagen är det stort svenskt luciafirande i domkyrkan i Riga som arrangeras av Svenska Ambassaden. Där får vi finnas med Frälsningsarméns julgryta. Det händer saker varje dag i Riga och en spännande vecka ligger framför oss.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky 

_____________________
 
ANDRA SÖNDAGEN I ADVENT - Guds rike är nära
Mik 4:1-4, Rom 15:4-7, Luk 21:25-36, Ps 85:9-14
Ordet "rike" i Bibeln beskriver Guds kungavälde. Det är inte begränsat till ett fysiskt landområde utan finns överallt där hans vilja sker. När jag omvänder mig och börjar tro. Då blir Jesus herre och kung i mitt liv, och hans rikes lagar börjar gälla och hans vilja börjar ske!

I Bibeln är det tydligt att Guds rike både har kommit, samtidigt som vi väntar på dess slutliga genombrott.

Att riket är nära har flera betydelser. När Jesus vandrade på jorden, vandrade Gudsrikets konung här på jorden under drygt trettio år, och riket var närvarande och nära! När fariséerna frågade var riket var, sade Jesus att det fanns mitt bland dem – rikets konung stod framför dem (Luk 17:20-21)! Även om vi idag inte kan se riket med våra ögon, så är riket nära i en sann kristen gemenskap. Vi har löftet om att där två eller tre är samlade i hans namn, där är han mitt ibland dem (Matt 18:20).

Läs mer HÄR

____________________
 
Adventskalendern den 10 decmber
ONT I MAGEN

Bibelläsning: Uppenbarelseboken 10

"Jag tog den lilla bokrullen ur ängelns hand och åt upp den, och i min mun var den söt som honung. Men när jag hade ätit upp den, kände jag en svidande smärta i min mage. Och man sade till mig: "Du måste profetera på nytt om många folk och folkslag och språk och kungar." (Upp 10:10-11)


Johannes hade fått ett budskap och en uppmaning att profetera. Men budskapet gjorde att han fick ont i magen.


Många kristna känner säkert igen sig. Du upplever att Gud vill att du ska säga något, men helst skulle du vilja vara tyst.

-det kan vara i gudstjänst där du upplever att du ska vittna eller bära fram ett budskap

-det kan vara i ett helt annat sammanhang där du upplever att du måste säga något som du vet de andra inte kommer att hålla med om

-det kan vara ett telefonsamtal du upplever du måste ringa


Då Gud ber oss säga något har vi lätt att söka efter ursäkter varför det inte passar att säga det. Vi kan bli oroliga och vår kropp kan reagera på olika sätt. Kanske på samma sätt som Johannes med ont i magen.


Men om vi tror oss veta att det är Gud som ber oss bära fram budskapet kan det vara viktigt att tala ut det även om det kan få negativa konsekvenser för oss.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att bli så stilla att jag kan höra Din röst. Hjälp mig sedan att göra det jag hör.
Läs mer HÄR.
____________________
 
10 dec - 2 Krön 1
VAD BER DU OM?

Bibelläsning: Andra Krönikeboken 1

"Den natten uppenbarade sig Gud för Salomo och sade till honom: "Bed mig om det du vill att jag skall göra för dig". (2 Krön 1:7 FB) 
Salomo får frågan av Gud "vad vill du att jag skall göra för dig". Salomo bad om vishet och förstånd att vara ledare för folket. Det svaret behagade Gud och Gud svarade Salomo: "Då sade Gud till Salomo: "Eftersom du har ett sådant hjärta att du inte har bett om rikedom, skatter och ära eller om dina fienders liv och inte heller har bett om långt liv, utan för din egen del bett om vishet och förstånd, så att du kan vara domare för mitt folk, som jag har gjort dig till kung över, därför skall du få vishet och förstånd. Jag vill också ge dig rikedom, skatter och ära, sådana som varken kungarna före dig har haft eller någon kung efter dig kommer att ha." (vers 11-12)

Om Gud uppenbarade sig för dig en natt och bad dig formulera vad du verkligen ville ha, vad skulle du svara? Skulle du be om saker som skulle tillfredsställa dig eller skulle du be om något som skulle utvidga Guds rike på jorden?

Det är inte fel att be om saker för dig själv. Den blinde tiggaren fick en gång den frågan av Jesus. Han bad om att få tillbaka sin syn, och han fick det. (10:51)

Men det är viktigt att våra önskningar inte bara gäller oss själva. Om vi söker Guds rike först kommer det andra att komma på plats. (Matt 6:33). Så var det för Salomo. Han sökte Guds rike först och fick det andra i tillägg.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad är min bön? I bönen Fader Vår ber Jesus att vi ska be om att hans rike ska komma och hans vilja ske. Vad skulle det betyda för mig i mitt liv, om jag skulle be den bönen till Gud?

__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar