onsdag

ONSDAG DEN 28 JUNI

FÖRLÅTELSEBOKEN - du kan bli fri! - Rut Baronowsky


Boken är på ca 100 sidor och kostar 120:-. Du kan få den direkt hem i brevlådan för 148:- inklusive porto. Skriv till info@rupeba.se och tala om att du vill ha Förlåtelseboken. Glöm inte att skriva din adress. Boken med räkning får du hem till dig.

Rut har i många år undervisat om förlåtelsens betydelse. Både den förlåtelse vi ger ut och den vi tar emot. Under åren har Rut fått många brev från människor som berättar om den hjälp de har fått av den undervisningen.

Då vi nu ger ut Ruts undervisning i bokform är det vår önskan att många fler människor ska få uppleva förlåtelsens frigörande kraft.

På baksidetexten kan vi läsa:
"Den här boken handlar om den kristna grunden till förlåtelse. Den behandlar vårt uppdrag och vår ställning som kristna i denna världen samt vårt behov och vår plikt att både ta emot förlåtelse och att ge ifrån oss förlåtelse till andra.
- I ett avsnitt behandlas skillnaden mellan förlåtelse och förståelse.
- I ett annat avsnitt behandlas det smärtsamma i att se sanningen om sig själv.
- Ett kapitel beskriver skillnaden mellan att flytta gränser och att bekänna synd
- Ett kapitel handlar om skillnaden mellan att bekänna synd och att bekänna sår.
- Slutkapitlet handlar om den frihet som bara Jesus kan ge, han som säger att sanningen ska göra oss fria."


Boken finnes bare på svensk, men det går å bestille den også i Norge. Den koster 120 NOK + Postens porto. 
________________

28 juni - Jos 4+5
MINNESMÄRKEN - Jos 4

Bibelläsning: Josua 4
"Var och en av er skall lyfta upp en sten på axeln, efter antalet av Israels stammar, så att detta blir ett minnesmärke bland er. När era barn i framtiden frågar: Vad betyder dessa stenar? skall ni svara dem: De betyder att Jordans vatten här skars av i sitt lopp framför HERRENS förbundsark. När den fördes över Jordan skars Jordans vatten av. Därför skall dessa stenar vara ett minnesmärke för Israels barn till evig tid." (Jos 4:5-7 FB)

Stenarna skulle var ett minnesmärke för att Israels folk inte skulle glömma hur god Gud hade varit mot dem.

Vi har så lätt att glömma hur Gud har beskyddat oss, väglett oss, bönhört oss och välsignat oss. Vi behöver också minnesmärken som kan påminna oss om hur god Gud varit mot oss.

En bönebok kan vara ett sådant minnesmärke. Där kan vi i vänsterspalten skriva upp problem som vi möter och andra böneämnen. Sedan kan vi skriva in i högerspalten vad som har hänt med böneämnet.

Då vi sedan ser igenom vår bönebok får vi "Räkna Herrens gåvor en för en" (eng. Count your blessings), Frälsningsarméns sångbok 515. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vilka "minnesstenar" har jag i mitt liv?  I vilka situationer kan jag se tillbaka att Herren på ett vidunderligt sätt välsignat mitt liv?
EN NY TID - Jos 5
Bibelläsning: Josua 5
"Mannat upphörde dagen därpå, då de nu åt av landets säd. Israels barn fick inte manna längre, utan de åt det året av skörden i landet Kanaan." (Jos 5:12 FB)

I fyrtio år, under hela ökenvandringen, hade Herren dagligen försett folket med manna från himlen. Nu var man framme i det utlovade landet. Mannat försvann. Nu skulle man äta av det som fanns i landet.

Ibland händer det att Herren tar bort det vi är vana med, det vi satt vår lit till, för att Herren vill föra oss in i något nytt. Det kan kännas obekvämt att inte längre få det som man varit van vid. Men då Herren öppnar nya dörrar får vi inte sitta så fast i det som varit att vi inte frimodigt följer Herren in i det nya som Han förberett. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur kan jag förbereda mig på det nya som Herren vill sända? Hur kan jag påskynda det?
__________________

Ord för dagen den 28 juni - Psalm 76

INFRIA LÖFTEN

Dagens bibelläsning: Psalm 76
"Ge löften och infria dem åt Herren, er Gud!" (Ps 76:12 FB)

Gud är för fasta, långvariga, pålitliga relationer. Det är som i äktenskapet som bygger på ett förbund. Vi lovar att älska varandra både i goda och i dåliga tider, både i nöd och lust.

Bibelversen uppmanar oss att ge löften till Gud. Och att infria dem. Gud har gett oss löften om att alltid vara med oss. Vad som än händer.

Då du blev kristen bekände du Jesus som Herre i ditt liv (Rom10:9). Hur infriar du det idag?

Om du är frälsningssoldat, lovade du Gud en hel del olika saker då du skrev under "Krigsartiklarna". Hur infriar du dem idag?

För många år sedan lovade jag Gud att åka vart som helst för Honom om Han bara talade om det så tydligt att jag inte behövde tvivla på att det var Han som bad mig. Det löftet har fört mig till ett antal olika platser, länder och världsdelar.

Men det handlar inte bara om de stora livsvalen. Det handlar även om vardagen. Hur kan jag idag infria min bekännelse att Herren är Herre i mitt liv?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad innebär det för mig att infria mina löften till Gud? idag? 

_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar