fredag

FREDAG DEN 2 JUNI

Jag vill förändra min värld
Rut läser från Ann Kiemels bok  
"Jag vill förändra min värld"

(Klicka på titlarna nedanför för att lyssna)


==> En taxichaufför

==> Tre fyllda kyrkbänkar
________________

 
Nyhetsflödet fredag den 2 juni
Levande musik i parken
- Smålands-Tdningen - "Frälsningsarméns musikkår spelar vid Ingsbergssjön.
NÄSSJÖ Levande musik i det gröna, med ackompanjemang av Ingsbergssjöns fåglar väntar på lördag. Frälsningsarméns musikkår bjuder på promenadkonsert.
   För två år sedan invigdes bryggan i Ingsbergssjön. Musikkårens ledare Claes Kihlagård tog initiativ till en promenadkonsert, och det blev en uppskattad återkomst året därpå. Han uppskattar att det har varit runt 400 personer varje gång som stannat till för att lyssna till musikkåren. På lördag eftermiddag är det dags igen."
Läs mer HÄR.

Jönköpingsdag: "Flera helade"
- Världen idag - "Flera personer blev helade, några valde att ta emot Jesus och många ville prata tro. Det blev konsekvensen av att kristna gick ut på gatorna i Jönköping när Global Outreach Day ägde rum i lördags.
– Det var en väldigt lyckad dag. Vädret var toppen och det var ”Jönköpings marknad” så det var otroligt mycket folk ute, berättar Marcus Palmblad som tog initiativ till lördagens Global Outreach Day i Jönköping.
Samma dag, den 27 maj, genomförde kristna i många länder utåtriktade satsningar i sina städer. I Jönköping hade åtta olika kristna grupper, på totalt ett hundratal personer, valt att gå ut på gator och torg i Jönköping och berätta om Jesus."
Läs mer HÄR.


På norsk: De gode vanene – en tid for alt 
Fra Jostein Nielsens blogg

Når jeg forsøker å finne ut hva disiplene gjorde riktig mens de ventet på at Den hellige ånd skulle komme, ser jeg at det var viktig at de fulgte Jesu instruksjon. De vendte tilbake til Jerusalem, slik jeg leste i går, men Jesus hadde ikke sagt noe om hvor. Så hva skulle de da gjøre? De gjorde det som var mest naturlig for dem: "Inne i byen gikk de opp på den salen hvor de pleide å holde til". (Apg 1)
Les mer HER
_______________________

2 juni - 5 Mos 9
PASSIONERAD FÖRBÖN
Bibelläsning: Femte Moseboken 9
"Och jag föll ner inför HERRENS ansikte, och låg så liksom förra gången, i fyrtio dagar och fyrtio nätter utan att äta eller dricka, för all den synds skull som ni hade begått genom att göra det som var ont i HERRENS ögon så att han blev vred. Ty jag fruktade för den vrede och förbittring mot er som HERREN blivit uppfylld av, så att han ville förgöra er. Men HERREN lyssnade till mig även den gången." (5 Mos 9:18 FB)

Folket hade avfallit från Gud och gjutit sig en guldkalv att dyrka i stället för att tillbe Gud. Men trots att Mose hatade vad folket hade gjort, var han ändå beredd att gå in i en passionerad förbön för folket under fyrtio dagar och fyrtio nätter (vers 25).

Vi lever också bland ett folk som avfallit från Herren och tillber andra gudar. Hur hanterar vi det? Ställer vi oss vid sidan och ser fördömande på hur folket beter sig medan de är på väg till fördärvet?

Eller gör vi som Moses? Går vi in i en passionerad förbön för vårt land, vårt folk, vår stad och våra grannar?

Jag tror att det behövs en hel del passionerad förbön för att människor ska bli räddade i vårt land idag.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Passionerad förbön för Sverige!

____________________
 
Ord för dagen den 2 juni - Apostlagärningarna 20
 
"JAG VILL BARA FULLBORDA MITT LOPP"
Bibelläsning: Apostlagärningarna 20
"Jag vill bara fullborda mitt lopp och det uppdrag som jag har fått av herren Jesus: att vittna om Guds nåderika evangelium."
(Apg 20:24)

Paulus var fokuserad. Han visste vad han ville. Han visste vad han var till för. Han säger till och med: "Men jag anser inte att mitt liv har något värde för mig; jag vill bara fullborda mitt lopp..." (Apg 20:24)

I Apg 20 ser vi tydligt hur han outtröttligt fullgjorde sitt uppdrag att predika:
"...fortsatte han att tala ända till midnatt" (Apg 20:7 FB)
"Jag har predikat och undervisat, offentligt och i hemmen." (Apg 20:20 FB)
"Jag har inte tvekat att predika för er hela Guds vilja och plan" (Apg 20:27 FB)

Paulus var fokuserad. Hela Paulus liv gick ut på att fullborda hans liv och hans uppdrag.

Varje människa har ett uppdrag. Vad är mitt uppdrag?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur kan jag fullborda mitt lopp i dag?

Läs mer HÄR.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar