onsdag

ONSDAG DEN 4 MAJ

Nyhetsflödet onsdag den 4 maj
Dags att politiker börjar granska islam på riktigt
- Tommy Dahlman i Inblick - "I Sverige har man under dryga tre decennier upphöjt och förskönat islam. Allt ifrån media till politiska partier har det gjorts insatser att sälja in islam till västvärlden. Islam har haft en särställning i mediasverige alltsedan 1980-talet. Islam är en komplicerad religion och ingen vinner på att i okunskap måla upp hotbilder och överdrivna skräckexempel. Men trenden har varit tydlig. Media, de politiska rummen och vissa teologer har bildat en tretvinnad tråd av propaganda som har gjort att alla försök att sakligt kritisera islam har fallit platt till marken.
   Men nu verkar det som en och annan redaktion har vaknat upp. Samma redaktörer som var livrädda att kritisera Muhammed för 18 månader sedan kan nu äntligen sträcka sig till orden ”vi måste ju ändå få tala om problemen”.


Samvetsfallet tas upp i Arbetsdomstolen
- Världen idag - "Arbetsdomstolen (AD) har nu beviljat prövningstillstånd i fallet med barnmorskan Ellinor Grimmark som nekats fortsatt anställning inom Region Jönköping för att hon inte vill jobba med aborter.
Tingsrätten dömde till fördel för landstinget men prövade aldrig frågan om samvetsfrihet. Hovrätten beslutade sedan att inte ta upp överklagan eftersom man menar att det handlar om en arbetstvist."


Ten Years in Russia; 1913-1923 CONCLUSION
From Ten Years in Russia; 1913-1923 -Karl Larsson - Translation: SEL - "Marusja - every time I hear that name my thoughts are brought to a house located at  Petergovskij Prospectus 22.
   It was a late on Marus Monday evening, named after Avraham Marek Klingberg, known as Marcus – reputed to have saved the world from the Nazis, in November 1917. A group of Petrograd Salvation Army officers from Finland working in Russia had gathered together to spend their free evening. Among them were also some Russian Salvationist, and there was one that especially by her genuine Russian character was different from the others.

   Despite her natural vivacity there was the essence of a prayer for indulgence because she was wrapped in a striped scarf and a white cloth on her head, she sat near the steaming tea kitchen at the lower end of the table. It was Marusja. Her early years she had spent in the teahouse world. She grew up in a Russian slum home and had as a child been thrown into the street, where she as a barefoot little beggar managed to get by, singing their country's melancholy folk songs....
Read more HERE
______________
 
Kristi överväldigande makt just nu
David Wilkerson - Mars 2010

Jag vill att du reflekterar över en bön som Paulus uttalade för Jesu Kristi kyrka. Han bad, ”Låt Gud uppenbara för er inte bara Kristi stora makt från förr utan även hans överväldigande makt just nu.”
Här är Paulus uttryckliga bön: ”Så att I förstån … huru översvinnligt stor hans makt är på oss som tro - allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft” (Efesierbrevet 1:18–19).

Kyrkan idag har en stor vördnad för den Jesus som vandrade på jorden. Jag refererar till galileen, Marias son, läraren och undergöraren. Vi blir aldrig trötta på att höra och berätta om Jesu Kristi nasaréns väldiga makt.

Vi älskar att påminna oss om hur denne Jesus jagade iväg demoner och stadigt stod emot alla frestelser. Han öppnade blindas ögon, öppnade dövas öron, fick förlamade att hoppa, återställde förtvinade armar, helade spetälska. Han förvandlade vatten till vin, livnärde mängder av folk med bara några bröd och fiskar, och vid mer än ett tillfälle väckte han upp döda.

Men ändå, vid något tillfälle i historien, började kristna begränsa den nuvarande makten hos vår stora undergörande Frälsare. Kyrkan utvecklade en teologi som gjorde Kristus till Gud över det andliga men inte det naturliga.

Låt mig ge dig ett exempel. Nuförtiden tror vi att Jesus kan förlåta våra synder och lätta på vår skuldbörda. Vi tror han kan ge oss frid och glädje och till och med evigt liv. Och han gör allt detta i den dolda och osynliga världen.

Men inte många av oss känner Jesus som Gud över den naturliga världen som vi lever i. Ofta känner vi inte honom som Herre över våra vardagliga bestyr, som Gud över våra hem, våra barn och äktenskap, våra jobb och räkningar.

Läs mer HÄR

______________
 
Ord för dagen den 4 maj - Psalm 53 och 54
 
"DÅREN SÅGER I SITT HJÄRTA ´DET FINNS INGEN GUD´" - Psalm 53
 
Bibelläsning: Psalm 53
Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 FB)

David uttrycker sin sorg över att människor avfaller från tron på Gud och förnekar Guds existens. Han beskriver hur Gud ser ned från himlen på människorna för att se om det finns någon förståndig som söker Gud (vers 3).

Vad ser Gud då han ser ned i dag? Reklampelare som talar om att han inte finns? Människor som påstår att han som ser ned inte finns?

Eller finner han någon som av hela sitt hjärta söker honom?




Jesus visste att det skulle bli så. För länge sedan. Han sa "Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni ser mig, ty jag lever, och ni kommer att leva" (Joh 14:19)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack Gud att du finns här idag. För mig.

Läs också kommentaren till Psalm 54 HÄR.
_____________
 
Bibelläsning från GT den 4 maj
År 1:   "Men..." - 4 Moseboken 13 - Läs HÄR.
 
År  2:  Guds timing - Predikaren 9 - Läs HÄR

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar