lördag

LÖRDAG DEN 14 MAJ

Nyhetsflödet lördag den 14 maj
Porr-beslut i Utah - ett framtidshopp?
- Hemmets Vän - "Jag såg under mina år i Stockholms city ganska många missbrukare lämna
heroin och hasch. Det skulle också glädja mig mycket att se otaliga
missbrukare lämna drogen – porr! Reaktionen i Utah kan vara ett hopp för
framtiden, skriver Carl-Erik Sahlberg, tidigare kyrkoherde i S:ta Clara kyrka i Stockholm."


Sveriges Radio blandar bort korten i identitetsdebatten
- Olof Edsinger i Opinionsbloggen - "I tisdags sändes en belysande debatt i Studio Ett mellan Hanna Lindholm, tidigare lokalordförande inom SDU, och Hanna Cedering, ordförande i Ung Vänster. Orsaken var Lindholms uppmärksammade Youtube-film där hon intervjuar ett antal studenter på Södertörns högskola. Hon ställer frågor om huruvida de accepterar att hon själv kan tänkas vara en man, en japan, 2 meter lång, 7 år gammal … och får förbluffande svar från sina intervjuoffer. Kontentan är att de är så rädda för att inte låta var och en definiera sig själv att de är beredda att hålla med om direkt löjeväckande påståenden – allt för att inte uppfattas som dömande."


Bunnskiva i en profetisk sandwich
- Fra Jostein Nielsens blogg - "Vi mangler et godt ord for ”sandwich” på norsk – så dermed har vi som vanlig lånt fra engelsk. Ideen med de sammenlagte skivene er at de skal spises sammen, men jeg serverer den i tre, med ”bunnskive”, ”toppskive” og ”fyll”. I dag tar jeg for meg bunnskiven..." 
_____________
 
Derek Prince - Inför Guds dom - del 2 av 2
 
Ta del av undervisningen HÄR. (Svensk text)
Derek Prince undervisar om Kristi domstol och kristnas ansvar. Domen över världen börjar med Guds hus. Fördjupad undervisning om livets bibliska grund.
Derek Prince (1915-2003), var en brittisk, internationellt känd bibellärare som i 60 år undervisade på alla kontinenter.

Han hade slutexamen från Eton College och Cambridge University (B.A. och M.A.), och studerade senare vid Hebreiska universitetet i Jerusalem. Under sitt liv skrev han 45 kristna böcker. 

_______________
 
Ord för dagen den 14 maj - Apostlagärningarna 7
 
BE FÖR DEM SOM FÖRFÖLJER ER

Bibelläsning: Apostlagärningarna 7
"Herre ställ dem inte till svars för denna synd" (Apg 7:60)

De håller på att stena Stefanos. Men Stefanos ber inte för sig själv. Han ber inte att han ska bli räddad. Han ber för bödlarna. Han ber för dem som förföljer honom.

Det är lätt att be för det som är mitt och dem som är "mina", och det ska vi naturligtvis göra. Men bönen får inte bara stanna där. Bibelordet utmanar oss att be för dem som står emot oss. Dem som vi har svårt att tycka om. De som attackerar min tro. De som gör livet svårt för mig.

Det är kanske de som verkligen behöver mina förböner.

Vem ska jag be för i dag? Jesus svarar: "Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:44)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack Herre att du påminner mig om vem jag ska be för idag
.


Läs mer HÄR.
______________
 
Bibelläsning från GT den 14 maj
År 1:  "Välsigna är mitt uppdrag" - 4 Moseboken 23 - Läs HÄR.

År  2:  Trygghet - Höga Visan 7 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar