onsdag

ONSDAG DEN 25 MAJ

Att behålla glädjen i Herren

David Wilkerson - May 17, 2010

"Fröjd i HERREN är eder starkhet" (Nehemja 8:10). När dessa ord proklamerades hade israeliterna precis återvänt från fångenskap i Babylon. Under Esras och Nehemjas ledning hade folket åter byggt upp Jerusalems förstörda murar. Nu hade de i sikte att återupprätta templet och återuppliva nationen.
Nehemja sammankallade till ett särskilt möte vid stadens vattenport innanför Jerusalems återuppbyggda murar. Folket församlade sig, alla såsom en man, på den öppna platsen framför Vattenporten" (Nehemja 8:1). En del forskare tror att ungefär 50 000 personer samlades.

Först kom predikandet av Guds Ord. Skriften säger att folket hungrade efter att få höra det. "De bådo Esra, den skriftlärde, att hämta fram Moses lagbok … Då framlade prästen Esra lagen för församlingen, för både män och kvinnor, alla som kunde förstå vad de hörde" (8:1-2).

Det var inte nödvändigt att försöka övertala dessa människor att lyssna på Guds Ord. En samfälld hunger hade utvecklats bland dem. Och de var helt och fullt beredda att underordna sig Guds Ords auktoritet, de ville ledas av det och rätta sig efter dess sanning.

Läs mer HÄR

_____________________
 
Nyhetsflödet onsdag den 25 maj
Tro som är på riktigt behövs i politiken
- Elisabeth Sandlund i Dagen - "De etablerade partierna bör öppna dörren – och klargöra var gränserna går.
”Ska vi kristna vara jordens salt kan vi inte sitta i vår tjusiga lilla saltkällare och beundra varandra”. Ungefär så uttryckte sig den anglikanska teologen John Stott, pappa till Lausannedeklarationen, när han i en av sina böcker resonerade om varje kristens ansvar att engagera sig i samhällslivet.
   Principen gäller generellt, inte bara för kristna utan även för människor med annan religion.
   Om tro är på riktigt är den inte något som utövas enbart i kyrkan på söndagen eller i moskén på fredagen.
   Den påverkar hela livet, den har inflytande över vad vi tänker och vad vi gör, den ligger till grund för våra värderingar och våra åsikter även på områden som vid en första anblick kan tyckas ligga långt utanför religionens område."


”New age sätter agendan i kyrkans frånvaro”
- Världen idag - "Helgens yogasatsning i Stockholm utgör en ny höjdpunkt i svensk vurm för österländsk religion. Det menar Claes-Göran Bergstrand, medarbetare i nätverket Sverigebönen.
– En nyandlig agenda och lagstiftning har trängt ut kristen tro och banat väg för det vi ser nu, säger han." 


Christians In UK Now Outnumbered By Atheists
- Sky News - "Research says that the Anglican and Catholic churches are failing to hold on to those brought up as Christians.

    Almost half of those in England and Wales say they are of no religion, outnumbering those who identify as Christian for the first time.
   According to new research, around 48.5% of those surveyed in 2015 said they had no religion, compared to the 25% that said the same in the 2011 census.
   Those who identified themselves as Christians, including Anglicans, Catholics and other denominations, made up 43.8%.
   The percentage describing themselves as Anglican slid from 44.5% in 1983 to just 19% in 2014.
In the same year, Catholics made up 8.3%, other Christians were 15.7% and those of non-Christian religions were 7.7%."  Read more HERE

_______________________
 
Ord för dagen den 25 maj - Psalm 62 och 63
 
ENDAST HOS GUD - Psalm 62
Dagens bibelläsning: Psalm 62
"Endast hos Gud söker min själ sin ro, från honom kommer min frälsning." (Ps 62:2 FB)
"Fäst inte hjärtat vid rikedom, även om den växer." (vers 11)

Här talar psalmisten om vad man kan sätta sin lit till och vad man inte kan sätta sin lit till. Han talar också om att sätta sin lit till våld och det man vunnit på ett oärligt sätt. (vers 11).

Rikedom kan inte ge själen ro. Den kanske snarare skänker oro. Det finns bara en enda plats där själen kan få varaktig ro. Endast hos Gud. Endast betyder att det inte finns någon annan plats på jorden som kan ge själen ro.

Vi får ständigt komma tillbaka till honom, som är den enda som kan ge varaktig vila och ro för själen:

"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar." (Matt 11:28-29 FB)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Endast hos dig, Gud.

Läs mer HÄR.
_____________________
 
Bibelläsning från GT den 25 maj
År 1:  Arvet står fast - 4 Mosebok 36 - Läs HÄR.

År  2:  Ve över förtryckare - Jesaja 10 - Läs HÄR

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
______________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar