onsdag

ONSDAG DEN 27 APRIL

Hur en Gudsman danas
David Wilkerson - Februari 2010
Jag vill tala med dig om tre män som Gud använde mäktigt – och hur han använde misslyckande för att frambringa gudsfruktan i dem.

Idag hör vi så mycket prat om framgång och hur människor skaffar sig den. Framgång i bibliska termer är väldigt annorlunda. När vi tänker på vilka Gud använde för att väcka deras generationer, upptäcker vi att de faktorer han använde för att forma dem var kval, smärta, sorg och misslyckande.

Tänk på den gudfruktige Job. Här är en man som misslyckades i sina motiv. Job var stolt över sin egen förträfflighet, han sa, ”Jag har aldrig skadat någon. Jag har levt rättfärdigt.” Sannerligen, när vi läser igenom denna bok förundras vi över hur Gud kunde ha så hög aktning för en så stolt man. Även fast Job var gudfruktig och undvek det onda, var han tydligen  övertygad om sin egen rättfärdighet.

Tänk sedan på David. Här är en man som misslyckades i sin moral, och ändå blev han en stor Gudsman. Generationer har förbryllats över Davids handlingar. Hur kunde en man som var så starkt framträdande i gudsfruktan misslyckas i en sådan grov omoral? Denne kung slutade krälandes i stoftet. Hur kunde någon som föll så långt sluta som Skriften säger som ”en man efter Guds eget hjärta”?

Tänk till slut på Petrus. Här är en man som misslyckades i sin kallelse. Petrus hade en vision och en kallelse, sannerligen, han var den personen som Kristus anförtrodde nycklarna till sitt kungarike. Ändå så slutade just denne man gråtandes på en kulle efter att ha förbannat och förkastat den Kristus som han älskade. Trots ett sådant stort misslyckande blev Petrus en återuppbyggd man som tjänade som Guds talesman vid pingst, när Nya testamentets församling föddes.

Vilka krafter är det som träder in vid danandet av en Gudsman eller Gudskvinna?

Läs mer HÄR
________________
 
Nyhetsflödet onsdag den 27 april
S rasar efter MP-kris
- Sändaren - "De två regeringspartierna når tillsammans inte ens 30 procent i Ipsos nya opinionsmätning. Krisen i MP ser ut att slå hårt mot regeringskollegan S.
   De två regeringspartierna når tillsammans inte ens 30 procent i Ipsos nya opinionsmätning för Dagens Nyheter. Miljöpartiet får sin sämsta notering på tio år, 4,8 procent, även om minskningen sedan mars är blygsamma 0,2 procentenheter.
   Störst är raset för Socialdemokraterna som backar med 4,5 procentenheter, en statistiskt säker nedgång sedan marsmätningen. Efter att ha ökat i två månader faller S tillbaka till samma låga nivåer som i januari."


Därför skriver vi om yoga
- Samuel Teglund i Världen idag - "Jag har skrivit ett stort antal nyhetsartiklar som reporter, men jag kan ärligt säga att jag sällan upplevt ett sådant gensvar som när vi de senaste veckorna på Världen idag närmat oss ämnet yoga.
   Dagligen kommer mejl, reaktioner via telefon och på sociala medier till mig och till andra på redaktionen där någon vill tacka, kritisera eller uttrycka en annan åsikt. Det är tydligt att detta är ett område som många, inte minst troende, funderat kring, men som media väldigt sällan lyfter fram eller åtminstone sällan problematiserar.
   Vår artikel om föräldrarna i Rydaholm som stoppade yoga på sin skola har fått spridning i såväl lokaltidningar som i nationella medier och via TT. Man kan säga att vi grundläggande får två olika reaktioner: dels djup tacksamhet för att vi skriver om och problematiserar yogan, dels det som bäst beskrivs som fnysningar för att vi överhuvudtaget kan tänka tanken att skriva artiklar där olika personer lyfter fram kritik mot yoga."


Ny studie: Nio av tio ber om helande
-  Thomas Manfredh i Dagen - "En ny studie visar att nio av tio amerikaner ber till Gud om helande för egen eller en medmänniskas räkning.
   En slutsats av studien, som genomförts av Institutet för studier av religion på Baylor-universitetet i Waco, Texas, är att många i USA ser bön som en viktig del i en process för att må bra.
   – Förutom tron på Gud finns det bara ett uttryck för religiös tro som har stort genomslag hos det amerikanska folket och det är att många ber om helande, säger forskaren Jeff Levin.
   Det svar som förvånar honom mest i undersökningen är att mer än 25 procent av invånarna i USA uppger att de har praktiserat att lägga händerna på någon och bett om helande." 

________________
 
Ord för dagen den 27 april - Psalm 50 0ch 51
ATT UTTRYCKA SIN KÄRLEK - Psalm 50

Bibelläsning - Psalm 5:

Nej, offra lovets offer åt Gud och infria dina löften till den Högste."
(Ps 50:14 FB)

Bibelordet uppmanar oss att göra två saker: Prisa Gud med vår mun och lyda Gud med våra gärningar.

Någon sa: "Det räcker inte med att säga ´jag älskar dig´, man måste också visa det i handling."

Gud vill ha vår lovsång. Men om inte lovsången åtföljs av att vi vill infria våra löften till Gud och följa Honom i allt, så klingar lovsången falskt.

Att bli frälst innebär att bekänna Jesus som Herre (Rom 10:9). Om vi inte lever med Jesus som Herre i våra liv, så hjälper inte all världens lovsång.

Jesus definierar vem det är som verkligen älskar Honom: "Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig" (Joh 14:21)


"SKAPA I MIG, GUD, ETT RENT HJÄRTA" -Psalm 51

Bibelläsning: Psalm 51
"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande"
(Ps 51:12 FB)

David hade syndat. Hans synd hade fått oreparerbara konsekvenser. Han hade säkert försökt ställa allt till rätta mellan sig och andra människor.

Men synden har inte bara med våra relationer till varandra att göra. Det handlar även om min relation till Gud. David hade förlorat sin frimodighet, sin glädje, sin kraft, ja till och med sin relation till Gud.

Längtan efter att åter få uppleva välsignelsen av ett rent hjärta var förtärande stark och han ber om förlåtelse och rening: "Två mig ren från min missgärning, rena mig från min synd." (vers 4)

I en annan psalm berättar David om sin syndanöd och sin väg till förlåtelse:
"Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhetta. Sela. Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning.Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för HERREN." Då förlät du mig min syndaskuld." (Ps 32:3-5 FB)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Skapa i mig, Gud ett rent hjärta".

______________
 
Bibelläsning från GT den 27 april
År 1:   Från förbannelse till välsignelse - 4 Moseboken 5 - Läs HÄR.

År  2:  Allt är fåfängligt - Predikaren 1 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar