fredag

FREDAG DEN 22 APRIL

Johan Ögrim - del 2 (av 2)
Det första inlägget om Johan Ögrim kan du läsa HÄR.

Från tiden som divisionschef i England
"På lördagskvällen samlade han soldaterna klockan sju från en eller ett par kårer till soldatmöte. Först skulle de inspireras, eldas, svärden skulle slipas - sedan Marsch framåt i Jesu namn!
   Soldatmötena med en rik och lång bönestund brukade räcka framåt tiotiden. Då satt man sig i rörelse....
...Klockan elva stängdes krogarna. Då raglade de ut, arbetare och unga flickor, gummor, åldringar, till och med barn, rusiga, stojande, skrikande, sjungande, en del med fyllda brännvinsbutelsjer i händerna.
   Men då kommo Johan Ögrim och hans trupp.
   Vid tiotiden hade man satt sig i marsch, musiken och fanorna främst, och så drog man genom gatorna, sjungande frälsningssånger och trumpetande. Utanför de öppna krogdörrarna, ur vilka rusiga män och kvinnor strömmade ut, stannade man, och Johan Ögrim gav sin appell: ´Come drunk - come sober!´ (Kom rusig - kom nykter)."
Där inbjöd man till nattmötet som skulle börja klockan tolv.

Johan Ögrim ledare för Frälsningsarmén i Norge - Om tungotal
"Det var vid denna tid, i början av februari 1907, som general William Booth åter besökte Kristiania...

Läs mer HÄR.
_________________
 
Nyhetsflödet fredag den 22 april
Olika aspekter av fallet Kaplan
- Olof Edsinger i Opinionsbloggen - "Att en minister tvingas avgå är inte någon liten sak. Det är ett stort bakslag både för den sittande regeringen och för Stefan Löfven som regeringsbildare. Och även om Miljöpartiets båda språkrör vill tona ned frågan måste det rimligen ha varit hårda diskussioner på regeringskansliet. Mycket tyder på att Socialdemokraterna hade fått nog och att de på så sätt tvingade fram Mehmet Kaplans ”frivilliga” uppsägning.
   Det finns många perspektiv på denna fråga. Det första och viktigaste har med Mehmet Kaplans återkommande och mycket tveksamma uttalanden i synen på Israel och muslimsk fundamentalism att göra. Dessa är förstås i sig oförsvarliga, men till stora delar var de faktiskt kända redan innan Kaplan blev minister. Antagligen borde han därmed inte ha blivit tillsatt över huvud taget, men här och nu kan man också säga att ministern har fått fungera som en syndabock för den rödgröna regeringens Israelpolitik i stort. När vi inte kan bli av med Margot Wallström kan vi i alla fall bli av med Mehmet Kaplan."


Islamismen hör inte hemma i Sverige
- Ledare i Hemmets Vän - "Statsrådet Kaplans avgång är ytterst en seger för demokratin. Sverige gör klart att vi inte tolererar islamism och en grumlig människosyn, skriver chefredaktör Åke Hällzon.
   För precis en vecka sedan publicerade tidningen Expressen den första artikeln. Den miljöpartistiske bostadsministern Mehmet Kaplan umgicks i extremfundamentalistiska kretsar. Tidningen publicerar bilder på Kaplan som äter middag med den högerextrema turkiska organisationen Grå Vargarna. Dessa har hundratals mord på sitt samvete. Vid Kaplans bord sitter Ilhan Sentürk, den svenska underavdelningens ordförande, och numera riksbekante Barbaros Leylani, som nyligen höll tal på Sergels torg för sina turkiska ”raskamrater” och önskade ”död åt de armeniska hundarna”. Kaplan själv dementerade. ”Jag vet inte vilka de är”, sa han i Aktuellt. En lögn, förstås. Kaplan, som allt som oftast besöker Turkiet och, visade det sig i måndags, regelbundet träffar president Erdogans underordnade på sina många resor till landet, har naturligtvis kunskap om dess politiska organisationer och strömningar. Detta bekräftades också av Sentürk själv i Aftonbladet. ”Vi känner varandra, inte till 100 procent, men jag vet vem han är och han vet vem jag är."


CredoAkademin lägger ner - för att starta upp
- Dagen - "CredoAkademin går i graven. För att ge liv åt Centrum för kristen apologetik. Siktet är att nå ut till hela Sverige för att kristna ska bli bättre på att stå upp för sin tro.
   Det är inte en verksamhet som läggs ned, det handlar om att ta nästa steg i verksamheten. Så resonerar Stefan Gustavsson, generalsekreterare på CredoAkademin, som alltså lägger ned delar av sin verksamhet inom de närmaste månaderna.
   CredoAkademin har i 24 års tid drivit en bibelskola i Stockholm, och den är nu inne på sista terminen. Apologetik, att logiskt försvara den kristna tron, har varit ledstjärnan i arbetet, och så kommer det även att bli då verksamheten går in i en ny fas." 

________________
 
Ord för dagen den 22 april - Johannes 12
VETEKORNETS LAG
Bibelläsning: Johannesevangeliet 12
"Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn, men om det dör, bär det rik frukt." (Joh 12:24 FB)

Jesus är vetekornet som faller i jorden för att dö. Poängen med att så vetekorn är att det ska komma upp många nya vetekorn av det ena vetekornet.

I dag uppstår Jesu liv i varje människa som tar emot Jesus i sitt liv. I dag finns det hundratals miljoner människor som bär på det liv som Jesus gav då han lät sig falla i jorden för att dö för oss.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att jag får vara bärare av gudomligt liv genom Jesu död på korset.

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Jesus blir smord i Betania - vers 1-11
Jesus rider in i Jerusalem - vers 12-19
Vetekornet - vers 20-36
Ärad av människor eller Gud? - vers 37-40
 
Det börjar med det yttersta tecknet på vördnad och tillbedjan, där Maria offrar något av det dyrbaraste hon har i tillbedjan för Jesus (vers 3). Översteprästerna hade stora problem med Jesus eftersom uppväckandet av Lasarus gjorde att många människor lämnade översteprästerna och trodde på Jesus (vers 11). Konsekvensen av det blev att översteprästerna beslöt att döda både Jesus och Lasarus.
 
Därefter rider Jesus in i Jerusalem och möts av jubelrop från folket "Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn" (vers 13). Fariseerna upplever uppgivenhet över att de inte kan göra något åt Jesus "Ni ser att vi inte kan uträtta något. Hela världen springer ju efter honom" (vers 19).
 
Då människor kommer och vill se Jesus, svarar Jesus med att tala om ett ensamt vetekorn som ska dö och uppstå i många (vers 24).
 
Efterhand börjar till och med medlammar av Stora Rådet att tro på Jesus, men det ville de inte bekänna av fruktan för fariseerna (vers 42). "De ville hellre bli ärade av människor än av Gud" (vers 43).
 
Till eftertanke:
Kan du sätta dig in i fariséernas och de skriftlärdas fruktan för Jesus och förklara varför de ville döda Jesus?
Kan du sätta dig in i rådsherrarna fruktan att öppet bekänna sig till Jesus? Hur är det med oss och vår bekännelse idag? Finns det sammanhang där vi önskar att ingen ska veta att vi tror på Bibeln? I så fall vilka?
________________

Bibelläsning från GT den 22 april
År 1:  Tionde - 3 Moseboken 27 - Läs HÄR.

År  2:  Järn skärper järn - Ordspråksboken 27 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar