torsdag

TORSDAG DEN 1 DECEMBER

ADVENTSKALENDERN 2016
1 december - Petrus första brev 1:1
 
Den första versen har två delar: Vem jag är, och vad jag har här att göra.

Vem är jag? (1 Petr 1:1a)

 
Från Petrus, Jesu Kristi apostel…” (1 Petr 1:1a)

Petrus kallar sig apostel. En apostel är en som bryter ny mark i Guds rike. Petrus visste vem han var.

Vissheten om vem jag är frigör energi och kraft samt hjälper mig att inte kasta bort tid på sådant som inte är min uppgift.

Vem är du?
-Är du en apostel som går före och bryter ny mark?
-Är du en herdemänniska som har lätt att bry dig om och visa omsorg om andra?
-Är du en evangelist som älskar att berätta om Jesus för människor du möter?
-Är du en profetmänniska som lyssnar in Guds tilltal?
-Är du en lärare som kan förklara Guds ors så människor kan växa?

Eller är din huvuduppgift att be, eller att hjälpa till med praktiska saker, eller att administrera…?

Fråga Gud, och kanske någon annan människa som du har förtroende för, vad som skulle vara din uppgift och identitet.

Dagens manna = Vem är jag?

Läs mer HÄR.
_______________
 
Ord för dagen den 1 december - Uppenbarelseboken 1
 
ÄLSKAD OCH FRIKÖPT
Bibelläsning: Uppenbarelseboken 1
"Han som älskar oss och har friköpt oss från våra synder med sitt blod och som har gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och Fader, honom tillhör äran och makten i evigheternas evigheter, amen." (Upp 1:5-6 FB)

Älskad och friköpt. Smaka på orden. Jesu död på korset är en manifestation av Guds kärlek till dig och det pris Jesus betalade för att friköpa dig.

Älskad och friköpt. Det är en beskrivning av vem du är som kristen. Det är din identitet, din viktigaste titel som borde stå på ditt visitkort.

Älskad och friköpt. Tänk att det finns människor på jorden som ännu inte 

upptäckt att de är älskade och att de kan bli friköpta.
 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, hjälp mig att kunna berätta de goda nyheterna för någon idag.

Läs mer HÄR.
_______________
 
Bibelläsning den 1 december

År 1: UPPEGGAD AV SATAN - 1 Krönikeboken 21 - Läs HÄR.
     
År 2: SJÄLVSÄKERHET - Amos 6 - Läs HÄR.

_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar