söndag

SÖNDAG DEN 18 DECEMBER

Våga ett helhjärtat ja eller nej
- 18 december
Det är inte alltid vår inre kompass pekar i en tydlig riktning. Istället för att säga ja säger vi nja och istället för att vila i tro blir det en evig karusell av å ena sidan och å andra sidan.

Fjärde söndagen i advent 2016
- Lotta Ingerholt

Vi pratar ibland om en inre kompass, en slags magkänsla, stundtals så överväldigande stark att det inte finns minsta utrymme för tvivel.

Men det är inte alltid kompassen pekar i en tydlig riktning. Ibland är det som om den där kompassnålen bara snurrar runt och runt och istället för att säga ja säger vi nja och istället för att vila i tro blir det en evig karusell av å ena sidan och å andra sidan.

Vis av erfarenhet och med andra ord än mina skriver Paulus om oviljan att binda sig, att svara svävande och lite lagom inlindat så att man egentligen inte sagt varken ja eller nej. Han skriver om att vända kappan efter vinden och om lusten att hålla alla dörrar öppna.

Det är något som tar emot med att bestämma sig definitivt, underskriften på köpekontraktet, att välja gymnasieprogram, att lova i nöd och lust och att säga upp sig från ett jobb.

Tänk om det inte blir bra. Tänk om jag säger ja till något som visar sig bli ett nja. Ja, tänk om. Och i det ögonblicket är det så lätt att ta på sig åkbandet igen, det där som ger oss fri tillgång till å ena sidan och å andra sidankarusellen....

Läs mer HÄR.

________________
 
Tidig söndagsmorgon i Stockholm den 18 december
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen. Veckan har huvudsakligen innehållit kontorsarbete och julgrytevakt. Julgryteinsamlingen går som en dans. Åtminstone verkar det så om vi ser youtubeklippet med Magne Berg. Magne var elev på hos oss på Jelöy Folkehögskole för 35 år sedan. På den tiden var jag koreograf på musikalföreställningarna på skolan, men jag lovar att det inte är jag som lärt honom dansa så här. Han blev rikskändis i Norge med ett tidigare Youtubeklipp då han dansar samtidigt som han stryker hemma. Närmare en miljon har sett det. Så följer han upp "Strykdansen" här vid julgrytan. Se och lär: https://youtu.be/2E-Z9f3AJ54

Året börjar gå mot sitt slut och jag har just avslutat ett årsprojekt som startade den 1 januari i år. NT-boken är nu färdig. Det blev fyra delar med sammanlagt 1228 sidors bibelkommentarer. Jag berättar mer om det under den kommande vecka, och du kan läsa mer om det HÄR.

Och till slut, vad gör vi i Stockholm? Jo vi är barnvakter för barnbarn nummer fyra och sju som bor i Stockolm. Det innebär en halvdag på lekland och besök på Mall of Scandinavia och MacDonalds. Nu är det söndagsmorgon och barnbarn fyra ska vara med på ett julspel på Filadelfiakyrkan. Hon ska vara ängel (inte så väldigt långt ifrån hennes vanliga identitet).

Efter julspelet kommer föräldrarna hem och tar över ansvaret för barnbarnen och vi vänder tillbaka väserut tll Norge.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky 

_________________
 
Söndag den 18 december - 1 Pet 1:18
 
ADVENTSKALENDERN - LUCKA 18
Friköpt från ett meningslöst liv (1 Pet 1:18)
"Ni vet att det inte var med förgängliga ting, silver eller guld, som ni friköptes från det meningslösa liv som ni övertagit från era fäder." (1 Pet 1:18)

Friköpt från ett meningslöst liv? Man brukar annars tala om att vara friköpt från synd och skuld. Men friköpt från ett meningslöst liv?

Jo, jag måste säga att livet utan Jesus är ett meningslöst liv. I alla fall som jag ser det. Om inte Gud fanns så går hela livet ut på att födas, växa upp, utbilda sig för ett arbetsliv som gör det möjligt att skaffa pengar för min försörjning. Några lyckas bra med det, andra mindre bra. Men hur bra vi än lyckas, hur rika vi än blir "får vi ingenting ta med oss när vi dör", som trubaduren sjöng. Vi är då bara en meningslös parentes i världshistorien.

Det meningslösa livet, säger bibelversen, har vi övertagit från våra fäder. Men då vi blir födda på nytt får vi ett nytt liv att överta från vår nya Fader i himmelen. Vi blir friköpta från ett meningslöst liv och födda in i ett meningsfullt liv.

Mitt liv blir då inte en meningslös parentes. Jag lever i Guds stora omsorg och kärlek och det finns en gudomlig plan med mitt liv. Det är ett meningsfullt liv!

Dagens manna:  Friköpt från ett meningslöst liv 

_________________
 
Ord för dagen den 18 december - Upp 14
EN NY SÅNG

Bibelläsning: Uppenbarelseboken 14

"Och från himlen hörde jag en röst som bruset av stora vatten och dånet av en stark åska. Och det ljud jag hörde var som när harpospelare spelar på sina harpor. De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra väsendena och de äldste"
(Upp 14:2-3 FB)

I kapitel 14 fortsätter synen om vilddjurets märke (se kapitel 13). De som tillber vilddjuret får ingen ro: "De har ingen ro eller vila vare sig dag eller natt, dessa som tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket med dess namn" (vers 11). I kontrast mot detta beskrivs utgången för dem som höll fast vid Guds ord och tron på Jesus: "Ja, säger Anden, de skall vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följer dem." (vers 13).

Samtidigt beskrivs den ständigt pågående lovsången inför Guds tron: "De sjöng en ny sång" (vers 3). Någon kanske frågar vad det är fel på de gamla sångerna. Varför måste man hitta på en ny sång?

Jag tror att svaret är att kärleken finner alltid ett nytt sätt att uttrycka sin kärlek. Den som har mött Jesus fylls av en ny lovsång. Den nya sången kanske uttrycks i en gammal sång som i det ögonblicket blir helt ny för mig. Därför att i mötet med Guds kärlek blir även gamla ord nya och sjungs på ett nytt sätt.

Då vi lever i kärleksrelationen till Jesus kan till och med orden i den gamla bönen "Fader Vår" bli "en ny sång"

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur låter min sång till Jesus idag?

Läs mer HÄR.
___________________
 
Bibelläsning den 18 december


År 1: VI SKÖRDAR DET VI SÅR - 2 Krönikeboken 10 - Läs HÄR


År 2: HERRENS DAG ÄR NÄRA - Sefanja 1 - Läs HÄR.
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar