tisdag

TISDAG DEN 6 DECEMBER

6 december - 1 Petrusbrevet 1:6
ADVENTSKALENDERN - LUCKA 6 (vers 6)
Jubla i prövningen (1 Pet 1:6)
"Därför kan ni jubla, även om ni just nu en kort tid skulle få utstå prövningar av olika slag" (1 Pet 1:6)

Prövningar är mycket ojämnt fördelat. En del möter bara alldagliga prövningar och andra ser ut att prövas hela livet. Det är skillnad på prövningen att missa bussen och prövningen att se sin familj dödas i en terrorattack. Det är skillnad på att få huvudvärk en dag och att hela sitt liv plågas av kroniska sjukdomar.

Men i denna vers handlar det framför allt om de alldagliga prövningar som möter oss. Vi lär mer då vi möter motgångar än då allting bara går väl.

Eller, som en gammal kämpe brukade säga om det andliga livet: "Det är av uppförsbackarna man får konditionen".

Det som är bra med motgångar är att vi får en möjlighet att utvecklas. Vi lär oss mer om oss själva och om Gud. Därför är varje prövning en möjlighet till tillväxt.


Dagens manna: Jubla i prövningen!

_______________
 

God Jul! Vi bjuder på portot under december månad

DAGBOKEN - Små tankar för märkvärdiga dagar 150:-
GÅVOBOKEN - De är rikare än du tror 120:-
FÖRLÅTELSEBOKEN - Du kan bli fri 120:-
Läs mer om böckerna HÄR

_________________
 
Ord för dagen den 6 december - Psalm 143
 
SOM ETT TÖRSTIGT LAND

Bibelläsning: Psalm143
"Jag sträcker ut mina händer till dig: Som ett törstigt land längtar min själ efter dig" (Ps 143:6 FB)

Den här psalmen är skriven i desperation i en mycket svår situation. Rubriken på psalmen är "Bön om räddning från undergång". I den desperata situationen kommer törsten efter Gud.

Törst efter Gud. Varför upplever vi så lite av törst efter Gud i dag? Varför är vi så nöjda med det vi har? Vi skulle verkligen behöva mer av desperation efter Gud. Måste vi verkligen komma nära undergången för att vi ska söka Herren av hela vårt hjärta?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, skapa i mig den törst som drar mig närmare dig även om jag just nu inte befinner mig nära undergången

_________________
 
Bibelläsning den 6 december

År 1: SKÖTA GUDS ANGELÄGENHETER - 1 Krönikeboken 26 - Läs HÄR.
     
År 2: FLYKT FRÅN GUD - Jona 1 - Läs HÄR.

______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar