torsdag

TORSDAG DEN 15 SEPTEMBER

Allt är inte relativt!
 
    Det sägs så ofta "Allt är ju relativt", så att till slut finns det risk att vi börjar tro att det är sant. Men det är inte sant. Allt är inte relativt.
  
   Relativismen har blivit en av vår tids folksjukdomar. Man gömmer sig bakom uttrycket för att man inte vill, eller inte orkar, ta ställning.

   Förr talade man om rätt och fel, men nu ser det ut som det inte längre finns något allmängiltigt rätt eller fel. Allting är lika rätt - eller lika fel. "Det som känns rätt för dig är säkert rätt för dig, men för mig känns det mer rätt att göra så här."

   Jesus säger att "Sanningen ska göra er fria." Men om vi inte erkänner att det finns någon sanning, så är vi ju inte fria, enligt Jesus. Eller om vi anser att sanningen är relativ, så kan vi på sin höjd bli relativt fria, och vem vill vara relativt fri?

   Jesus vill att vi ska veta att vi är frälsta av nåd. Med relativismen kan vi möjligen vara relativt säkra på att vi är relativt frälsta av relativ nåd.
Bibeln lär att Gud förlåter oss från all synd. Vem vill ha en relativ förlåtelse, eller ca 25 procent förlåtelse?

Läs mer HÄR.

____________________
 
Ord för dagen den 15 september - 1 Tess 2
 
GUDS ORD VERKAR
Bibelläsning: Första Tessalonikerbrevet 2
"Därför tackar vi alltid Gud för att ni tog emot Guds ord som vi predikade och tog det till er, inte som ett ord från människor utan som Guds eget ord, något som det verkligen är, ett ord som är verksamt i er som tror." (1 Tess.2 FB)

Tessalonikerna hade tagit emot Guds ord så att det fortsatte att verka i dem. Så att det var verksamt i dem.
 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Öppna mitt hjärta för Ditt ord, så att Ditt ord får vara verksamt i mitt liv.

Läs mer HÄR.
________________
 
Bibelläsning från GT den 15 september
År 1: Missförstådd - 2 Samuelsboken 10 - Läs HÄR.
 
År 2: Bära någon annans missgärning - Hesekiel 4 - Läs HÄR.
 
Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar