söndag

SÖNDAG DEN 18 SEPTEMBER

Tidig söndagsmorgon den 18 september
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen. Den här veckan har vi varit i Mosjöen. Det ligger i höjd med Kittelfjäll i Sverige.


De gamla delarna av Mosjöen
Under besöket tog vi en promenad i de gamla delarna av staden (eller är det by?). Det var som att föras tillbaka hundra år i tiden. Där fanns den gamla bensinstationen kvar, även om den inte sålde bensin längre (se bilden ovan). Då vi passerade bensistationen berättade jag historien om den gamle mannen som tankade. Den som tankade vid sidan av honom beklagade sig över att bensinpriset hade gått upp så väldigt mycket den sista tiden (Jag kommer ihåg att jag följde med pappa och tankade på Valhallavägen i Stockholm då jag var liten. Då kostade bensinen 68 öre/litern på IC).

Nåväl, då svarade den gamle mannen att han inte hade märkt att bensinen hade gått upp i pris. Den som tankade vid sidan av honom utbrast förvånat: "Har du inte märkt att bensinpriset har gått upp!"
Nej, svarade den gamle mannen: "Nej, jag har alltid tankat för hundra kronor och det kan jag ju fortfarande göra."
Läs mer HÄR.
_______________
 
Ord för dagen den 18 september - 1 Tess 5
 
UTAN FLÄCK

Bibelläsning: Första Tessalonikerbrevet 5
"Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst." (1 Tess 5:23 FB)

Fullständigt helgad och utan fläck vid Jesu ankomst. Vem kan klara det? Bara Gud. Och det är också Han som gör det  "Må fridens Gud helga er.."

Vi kan aldrig i egen kraft bli helgade. Men då vi lever i gemenskapen med Gud genom bön, tacksägelse (v.17-18) och en vilja att förändras, låter Han det pågående helgelseundret ske i oss.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att leva i den helgelseprocessen varje dag.

Läs mer HÄR.
______________

Bibelläsning från GT den 18 september
År 1: Våldets spiral - 2 Samuelsboken 13 - Läs HÄR.
 
År 2: Slutet kommer - Hesekiel 7 - Läs HÄR.
 
Bibelläsningsplanerna
finner du HÄR
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar