tisdag

TISDAG DEN 6 SEPTEMBER

Nyhetsflödet tisdag den 6 september
”Idén att religion är en källa till våld drabbar fredliga”
- Joel Halldorf på DN debatt - "En föreställning om att religionen är farlig, en källa till våld, håller på att få fäste. Men idén om att religionerna liknar varandra tillräckligt mycket för att kunna placeras i samma kategori baseras på fördomar. Generaliseringar gör att oskyldiga skuldbeläggs och hindrar oss från att lösa faktiska problem, skriver teologen Joel Halldorf."

Läs mer HÄR


Vem vinner titeln som minst olämplig?
- Per Ewert i Världen idag - "I dag infaller Labor Day i USA, det traditionella startskottet för huvudfasen i den amerikanska presidentvalskampanjen. Vi kan anta att de närmaste två månaderna kommer att präglas av en mycket aggressiv valrörelse där båda kandidaterna kommer att lägga sitt mesta krut på att förklara varför den andre kandidaten är otänkbar att rösta på. Årets presidentval kommer inte att handla om vem som är bäst lämpad att leda USA, utan om vem av de två som framstår som minst olämplig."

Läs mer HÄR


Antisemitism för licenspengar
Ruben Agnarsson i Inblick - "I helgen var Jesper Lindau i Gaza på uppdrag av Sveriges Radio. I Lindaus rapport för Ekot beskrivs Israel konsekvent som den genuint onda parten, medan terrororganisationen Hamas – som i senaste kriget använde civila som mänskliga sköldar, utnyttjade sjukhus som raketramper, placerade militärförläggningar i bostadsområden och nu senast använt biståndspengar till terrorverksamhet – ansvar osynliggörs fullständigt.
   En så förvrängd bild är ingenting annat än ren och skär antisemitism, finansierad av det svenska folket."
Läs mer HÄR, och HÄR är en länk till ett tidigare inlägg om biståndspengar till Palestina.

_________________
 
Guds beröring
Daniel vittnade, ”Då rörde en hand vid mig och hjälpte mig upp på mina darrande knän och händer” (Daniel 10:10). Ordet för ”rörde” här betyder att ”häftigt gripa tag i”. Daniel sa i själva verket, ”När Gud la sin hand på mig böjde jag mig ner i bön. Hans beröring gav mig en iver att bedja, att söka honom med hela mitt allt.”

Detta händer närhelst Gud berör någons liv. Den personen faller ner på sina knän och blir en bönens man eller kvinna, manad att söka Herren. Jag har ofta undrat varför han bara rör vid vissa människor med detta trängande behov. Tjänare som berörts av Gud har en intim relation med Herren, de tar emot uppenbarelser från himlen och njuter av en vandring med Kristus som få andra gör. Varför blir en del hungrande sökare medan andra går sina egna vägar?

Jag tänker på Daniel. Denna hängivna tjänare var berörd av Gud på ett övernaturligt sätt. Det fanns många andra goda fromma människor som tjänade Herren under Daniels dagar: Sadrak, Mesak och Abed-Nego, likaväl som Baruk, en skrivare från Jerusalem. Mängder av andra israeliter bevarade likaså sin tro medan de var slavar i Babylon.

Så varför la Gud sin hand på Daniel och rörde vid honom som han gjorde? Varför kunde denne man se och höra sådant som ingen annan kunde? Han förklarar, ”Jag, Daniel, var den ende som såg synen. De män som var med mig såg den inte” (10:7).

Det här var den ofattbara synen Daniel såg: ”På den tjugofjärde dagen i första månaden var jag vid stranden av den stora floden ... När jag såg upp fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder. Han hade ett bälte av guld … kring sina höfter. Hans kropp tycktes vara av krysolit, hans ansikte var som en blixt, hans ögon som eldsfacklor och hans armar och fötter som glänsande koppar” (10:4-6).

Det här var en syn av Kristus själv, tydlig och levande. Det var faktiskt samma syn som gavs till Johannes på ön Patmos (se Uppenbarelseboken 1:13–15). Nu talade Gud till Daniel omisskännligt, ”som ett väldigt dån (KJV: en oräknelig folkhop) (Daniel 10:6). Det här var inte ett pip eller en viskning utan det dånande ljudet från ett rytande virrvarr.

Herren uppenbarade sig för Daniel på det här sättet för ett specifikt skäl: Han ville göra slut på Sitt Ords långa hungersnöd. Han bestämde att det var dags att ge ett budskap till en förlorad mänsklighet. Och han ville att hans tjänare skulle veta vad han tänkte göra och varför: ”Men nu har jag kommit för att undervisa dig om vad som skall hända ditt folk i kommande dagar" (10:14).

Läs mer HÄR
__________________
 
Ord för dagen den 6 september - Psalm 106
 
DET BÖRJADE BRA

Dagens bibelläsning: Psalm 106 "Men snart glömde de hans gärningar, de väntade inte på hans råd" (Ps 106: 13 FB)

Psalmen är en historielektion om Israels barns historia. Hur Gud gång på gång frälste sitt folk, men hur folket snart därefter avvek från Herrens vägar:
"De glömde Herren, sin frälsare, som hade gjort så stora ting i Egypten" (vers 21) "Sin härlighet bytte de bort mot bilden av en oxe som äter gräs" (vers 20).

Hur kunde de glömma Herrens gärningar och i stället börja tillbedja materiella ting? Förmodligen berättas inte detta i Bibeln för att vi ska kritisera dem, utan för att vi ska känna igen oss själva och ta varning.

Paulus skriver till de kristna i Galaterbrevet: "Jag är förvånad att ni så hastigt avfaller från honom..." (Gal 1:6).

Jesus säger: "Hos andra faller ordet bland tistlar. Det är de som har hört ordet, men världsliga bekymmer, bedräglig rikedom och begär efter allt annat kommer in och kväver ordet, så att det blir utan frukt." (Mark 418-19).


Vad kommer det att stå över våra liv?
"De tog emot Jesus med glädje och inspiration, men sedan blev det inte så mycket mer av det?" 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att trofast hålla mig till dig och ditt ord. 

___________________
 
Bibelläsning från GT den 6 september
År 1: Ära av Gud eller av människor - 1 Samuelsboken 31 - Läs HÄR.
 
       Vänta på Gud - 2 Samuelsboken 1 - Läs HÄR.
 
År 2: Vässa pilarna, fatta sköldarna - Jeremia 51 - Läs HÄR.
 
Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar