tisdag

TISDAG DEN 2 AUGUSTI

Vår Guds storhet

Mitt i strömmarna har Han allt under kontroll
David Wilkerson, maj 2011


Vår ministry har en webbsajt för uppbyggelse vilken tar emot meddelanden från kristna runt hela världen. Just nu skriver troende i olika länder samma sak: Fruktan håller på att få grepp.
Så som det profeterats i Skriften skakar Gud allt som kan skakas. Det är svårt att förstå all omvälvning som händer i världen just nu. Tänk på alla skådeplatser där nationerna är i kaos:

  • Japan drabbas av efterskalv från en redan förödande jordbävning. Det landet håller fortfarande på och gräver fram ur bråten, samtidigt som strålning fortfarande spys ut i atmosfären.
  • Arabiska regimer störtas runt om i Mellanöstern med en nation efter den andra i kaos. Israel iakttar dessa förändringar med intresse och undrar om de arabiska regeringarna kommer att förnya anti-Israeliska känslor.
  • Farhågor för ekonomin fortsätter i land efter land. Grekland har balanserat på randen av total kaos.
Mitt i allt detta sprider sig fruktan och ångest och kristna är inte immuna. Många skriver att de går igenom sina livs stormar. De beskriver ekonomiska kriser, press på familjen, depression – och problemen upphör inte att komma. Några är överväldigade bortom allt de någonsin upplevt.
Aldrig i mina 58 år av tjänande har jag känt så många människor drabbade av cancer. I min egen familj får min dotter och mitt barnbarn utstå allvarliga prövningar just i detta ögonblick. Ibland kommer det vi mest fruktar genom smärtan hos våra nära och kära.
Många av Guds folk ropar, "Herre, det räcker. Ditt Ord ger löfte om räddning. Du sa att du inte skulle låta mig uthärda mer än jag kan bära utan att bereda en utväg för mig. Men var är utvägen? Var är din storhet nu mitt i min största prövning?"

Läs mer HÄR

________________
 
Nyhetsflödet tisdag den 2 augusti
Intern kritik mot Busch Thor: ”Medlemmar flyr”
- Omni - "Medlemmarna lämnar Kristdemokraterna sedan partiledaren Ebba Busch Thor deltagit i årets prideparad. Det hävdar riksdagsledamoten Tuve Skånberg.
– Jag tror att det här skadar partiet, säger han i en intervju med TT.
Han säger att ungefär 300 personer har hört av sig till honom med beskedet att de är negativa till Busch Thors deltagande i Pride. En stor del av dem ska enligt Skånberg också ha sagt att de funderar på att lämna partiet."
Läs mer HÄR.


Livets ord ”flygbombar” IS-områden med biblar
- Världen idag - "IS-områden i Irak kommer att ”flygbombas” med små elektroniska enheter, laddade med både biblar på enkel arabiska och information om hur man lär känna Jesus. Bakom satsningen står bland annat svenska Livets ord.
Den annorlunda ”flygbombningen” kommer att ske med stora drönare, som kan flyga på hög höjd och över stora områden.
”Drönarna har anpassats på ett sätt så att de kan bära med sig biblar. De flyger över IS-kontrollerat område i Irak och släpper ner biblarna till IS-soldater", uppger Livets ords missionsavdelning.
Små elektroniska enheter, ungefär lika stora som vanliga tändsticksaskar, kommer laddas med Bibeln på lättfattlig arabiska och förklaringar om hur man lär känna och tar emot Jesus. Enheterna behöver inte kopplas in i någon dator eller liknande, utan är helt självständiga. Dessa små enheter, som tål att släppas från hög höjd, kommer sedan spridas över områden som IS kontrollerar i Irak. Förhoppningen är att nå fram till IS med evangeliet.
Läs mer HÄR.


Frelsesarmeens OL-tropp
- Perleportalen - "I helga var 14 ungdommer og 3 ledere samlet på Faratangen, Frelsesarmeens feriested utenfor Fredrikstad. Der forberedte de seg på å innta Brasil under de olympiske leker i august.
   Anders Skoland, leder for Frelsesarmeens barn og unge, leder troppen som vender nesen sørvestover for ti spennende dager.
– Dette er et initiativ fra Frelsesarmeens «Sports Ministry» på internasjonalt hovedkvarter i London. Under OL samles om lag 90 deltakere fra Frelsesarmeen i Brasil og 90 fra Frelsesarmeen ellers i verden. Til sammen blir vi 200 ledere og deltagere, forteller han.
Les mer HER

___________________ 

Ord för dagen den 2 augusti - Psalm 91
BUREN AV ÄNGLAR

Dagens bibelläsning: Psalm 91
"Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig" (Ps 91:11 FB)

Psalm 91 uttrycker förtröstan och tillit till att Herren ska beskydda den som tar sin tillflykt till honom, till den som säger: "I Herren har jag min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på." (vers 2)

Psalmförfattaren bortser inte från att problem och svårigheter kommer att komma: "Över lejon och huggormar skall du gå fram" (vers 13), men genom allt kommer Herrens änglar att "bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten." (vers 12).

Förtröstan bygger på en Gud som ser oss oss och hör oss och svarar på våra böner: "Han ropar till mig och jag skall svara honom" (vers 15)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad ropar Herren till mig idag? 

____________________
 
Bibelläsning från GT den 2 augusti
År 1:  Var och en gör som den anser rätt - Domarboken 17 - Läs HÄR.

          Under Herrens beskydd - Domarboken 18 - Läs HÄR.
 
År  2: "Om du vänder om.." - Jeremia 15 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar