söndag

SÖNDAG DEN 14 AUGUSTI

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 14 augusti
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen. Den här veckan är det Barnfestival på Jelöy. Vi ser alla barnen genom vårt kontorsfönster. Barn från hela Norge som har rest hela vägen till Jelöy. Ända uppifrån det nordostligaste hörnet (nära Murmansk) och ända från Stavanger det i västligaste Norge

Men alla har inte rest lika långt. Mellansonens dotter (7 år) är med på lägret och sover borta första gången utanför familjekretsen. Hon kom upp till vårt kontor några timmar innan lägret skulle börja i tisdags och satt ned och pratade en stund om att hon var ganska orolig att sova över borta, även om det bara var femtio meter hemifrån. (Bilden är från en aktivitetsdag under Barnfestivalen. Du kan läsa om den HÄR).

Rut och jag har haft en "kontorsvecka" med förberedelser och efterarbete. Vi har också haft tid att ta några promenader på kvällarna. Under en av promenaderna såg vi den här skylten vid småbåtshamnen nedanför vårt hus. Den skylten fick mig att reflektera.

1979 då vi skulle flytta till Norge första gången arbetade jag som lärare i Sollentuna. Mina gamla kolleger ordnade med en avskedsfest för mig där jag fick en egenproducerad bok med personliga visdomsord inför vår flytt till Norge. Bland annat hade de skrivit att min flytt till Norge skulle innbära att intelligensnivån höjdes både i Sverige och i Norge. i Sverige för att jag lämnade landet och i Norge för att jag kom dit. 

Jag vet inte om norrmänn generellt är smartare än svenskar, men det verkar som om norska hundar är särskilt intelligenta. Nu kommer vi tillbaka till bilden som startade detta resonnemang. Tänk att norska hundar är så intelligenta att man sätter upp skyltar om hur de ska uppföra sig. Skylten betyder på svenska "använd påse" och bilden visar tydligt att den riktar sig till hundar. Det verkar till och med som om hundarna både förstod budskapet och löd det. Jag kunde inte finna något hundbajs i hela hamnområdet! 


I morgon börjar vi vår kursverksamhet. Rut och jag ska ha en kurs för gifta officerare. Kursen handlar om hur det är att både dela hem, arbete och vision, och de speciella utmaningar det för med sig. Här ser du loggan vi använder för dessa kurser. Men detta hör till nästa vecka. Jag får återkomma om kursen, loggan och allt som hänger ihop med det nästa söndagsmorgon.

Men nu är det söndagsmorgon och vi ska gå upp till Folkhögskolan för att vara med på Barnfestivalens avslutningssamling i gymnastiksalen. 175 barn, massa ledare samt alla ditresta föräldrar som ska hämta hem sina barn.

Jag önskar jag dig en välsignad vecka
Peter Baronowsky 

_________________
 
Nyhetsflödet söndag den 14 augusti
Fångad av en normvind
-  Frida Park i Dagen - "Tolerans är inte längre tillräckligt. Istället ska nya, flytande, normer införas.
   På mitt bibliotek kan man köpa utgallrade böcker. Fem kronor för en sliten klassiker eller en ny bok som inte längre håller måttet. En av dessa hade titeln ”Jag har en son”. På baksidan läste jag: ”Det är skillnad på pojkar och flickor, det vet alla som lever nära barn.” Jag gissar att boken fått de rosa genuspedagogerna att se rött.
   Förra feministvågen fokuserade på kön som social konstruktion. Men nu ska tvåkönsnormen rivas upp i vad som lanseras som vår tids stora frigörelseprocess – normkritik. Som vanligt är det skolan som utsätts för experimentet.
   Som så ofta med trendflugor inom skolans värld verkar fortbildningskurser i normkritik för lärare vara en lukrativ bransch. Ändå går normkritik knappast ihop med kraven på allsidighet, saklighet och att skolan ska utgå från vetenskap och beprövad erfarenhet. Tvärtom."
Läs mer HÄR.


Nya krav på vigseltvång för kyrkans präster
- Världen i dag - "Förra året var ett av de mest uppmärksammade förslagen i kyrkomötet att präster i Svenska kyrkan skulle bli förpliktigade att viga samkönade par, oavsett teologisk övertygelse. Det förslaget föll då, men nu ska det upp för nytt beslut vid höstens kyrkomöte.
   Förklaringen till den här debatten ligger i ett löfte från Svenska kyrkans ledning 2009. Det var då som man öppnade upp för samkönade par att vigas i kyrkan. Men man var då också tydlig med att de som har en traditionell teologisk syn, där äktenskapet är en förening mellan en man och en kvinna, fortsatt skulle kunna verka i kyrkan. Man skulle klara av att härbärgera två olika synsätt."

Läs mer HÄR.

 Tro stavas beroende
- Olof Edsinger i Efter Kristus - Vad innebär det egentligen att tro på Gud? Det finns säkert inte bara en bra definition, men om jag måste välja har jag ändå svaret på denna fråga klart. Att tro på Gud, menar jag nämligen, är att säga ja till sitt beroende av honom.
   Orsaken till detta står att finna redan i Bibelns tredje kapitel. Där kan vi läsa om syndafallet, och om hur den Onde lyckas förleda Adam och Eva till den första synden. Och själva frestelsen som låg i att få äta av frukten med kunskap om gott och ont var att våra förfäder ville bli sina egna gudar. De ville kunna skilja mellan ont och gott, rätt och fel, utan att gå ”omvägen” via Gud. Annorlunda uttryckt: de ville slå sig fria från sitt beroende av Herren."
Läs mer HÄR.


Om bibeltro och bibelsyn
- Stefan Swärds blogg - "Min senaste ledare i Världen Idag som publicerades igår handlar om bibeltro och bibelsyn. Ett av mina favoritämnen som jag ständigt återkommer till.
Jag tror att det är en avgörande fråga som också genomsyrar inställningen till mission, evangelisation och församlingsplantering.
Jag väcker återigen frågan i ledaren om vi ska låta modernitetens världsbild styra vår tolkning och glasögon när vi läser Bibeln eller om vi ska sträva efter en mer förutsättningslös läsning ledd av Anden där Bibeln Guds ord, blir domaren över våra uppsåt och tankar mer än att vi blir domare över de bibliska texterna."
Läs mer HÄR

___________________

Ord för dagen den 14 augusti
- Andra Korintierbrevet 13
 
LÅT ER FÖRMANAS

Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 13
"Till slut, bröder, var glada, låt er upprättas och förmanas, var eniga och håll fred. Då skall kärlekens och fridens Gud vara med er" (2 Kor 13:11 FB)

Efter ett långt brev avslutar Paulus med några förmaningar och jag lägger speciellt märke till orden "låt er förmanas".

Jag tror inte det är meningen att alla i församlingen ska gå omkring och förmana varandra. För att förmaning ska kunna fungera behövs en god relation. Annars är det lätt att det bara uppfattas som kritik.

Men jag tror att det är viktigt att vi som kristna kan ta emot förmaning och korrigering för att kunna utvecklas på rätt sätt som kristna. Vi behöver någon som kan ställa oss till ansvar för det liv vi lever. Engelskan har ett bra ord för detta som vi saknar i svenskan, "Accountability" (ungefär: att stå ansvarig inför någon).

-Be Gud visa dig någon som du kanske kan ingå ett ömsesidigt "accountability-förhållande" med. Någon som du ger tillåtelse att ställa de svåra frågorna till dig. - "Hur går det med din dagliga andakt?" - "Hur går det med de tankarna du kämpade med sist vi bad tillsammans?" - "Hur går det med din relation till den eller den?"

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, hjälp mig att finna den rätta bönepartnern som jag kan ta emot vägledning och fömaning ifrån.

Läs mer HÄR.
___________________
 
Bibelläsning från GT den 14 augusti
År 1:  Antingen - eller - 1 Samuelsboken 7 - Läs HÄR.
 
År  2: Böj er nacka - Jeremia 27 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar