söndag

SÖNDAG DEN 6 MARS

Tidig söndagsmorgon i Mo i Rana
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndagsmorgon igen. Och just nu upplever jag söndagsmorgonen i Mo i Rana. Mo i Rana ligger ganska långt nordöver i Norge, alldeles söder om polcirkeln.
Jämfört med Sverige ligger det norr om Haparanda, Boden och Arvidsjaur.

Men även om det är långt nordöver så finns det mycket kvar av Norge, norr om Mo i Rana. Också i frälsningsarmévärlden finns det mycket kvar norr om Mo i Rana. Den nordligaste divisionen, Nord-Norge division börjar norr om Mo i Rana. Och om man ska åka bil  till den nordöstligaste delen av Norge, till kåren i Vardö, så får man köra mer än 130 mil och det tar ungefär 17 effektiva körtimmar, om man tar genvägen genom Sverige. Ska man åka den sträckan genom Norge är det betydligt längre.

 

Läs mer HÄR.
____________________
 
Nyhetsflödet Söndag den 6 mars
Kartellen – ett Kristusvittnesbörd på bästa sändningstid
- Olof Edsinger i Opinionsbloggen - "I helgen sändes en dokumentär om ett av Sveriges mest kontroversiella band – hiphopgruppen Kartellen. Det är en märklig resa kantad av missbruk, kriminalitet och politiska kontroverser. Dokumentären ger en inblick i en hård och mörk värld, men visar också på det faktum att musikalisk och poetiska genialitet kan dyka upp på de mest oväntade ställen. Det är inte för inte som Kartellen har hyllats som en av vår tids viktigaste skildrare av det svenska samhällets skuggsidor.
   Men dokumentären stannar inte vid detta. Den skildrar också något annat, och betydligt ovanligare i sammanhanget – nämligen hur Kartellens frontman Sebbe Staxx finner en tro på Kristus och börjar göra upp med sitt eget förflutna. Som tittare tas vi med på lovsångsmöte i församlingen Ichtys där Staxx vittnar om sin vandring med Herren, och vi får höra hur man proklamerar Jesu namn inför en konsert i Ludvika. Vidare får vi höra Sebbe Staxx tala om hur det hat som var en så betydande drivkraft för hans musikaliska gärning har runnit av honom, att han har gått igenom en tuff process av att förlåta de människor som han haft svårt för och att han nu har fått sin identitet i Jesus Kristus i stället för i sin roll som musiker och sångare."


Hon ber att Sverige ska sluta stödja Abbas
- Dagen - "Palestinska människorättsorganisationer protesterar mot att president Mahmoud Abbas­ regim vill gripa en lokal politiker som påtalat­ korruption. Hon tar sin tillflykt till den palestinska parlamentsbyggnaden där hon skyddas av immunitet....
   – Jag vet att Sverige vill stödja palestinsk demokrati, men att stödja Abbas regim är motsatsen, det är ett stöd för en medeltida diktatur. Han förföljer sina kritiker därför att omvärlden till­åter det, säger hon till DN:s korrespondent Nathan Shachar."


Kyrkan har moraliskt ansvar att hjälpa nödställda oavsett tro
- Jacob Rudolfsson i Hemmets Vän - "För en kristen är det naturligt att hjälpa människor i nöd. I ett brev från den romerske kejsaren Flavius Claudius Julianus (332-363), mest känd som ”Julianus Avfällingen”, ondgjorde han sig över att så många övergav de romerska gudarna och anslöt sig till tron på Jesus från Nasaret.  ”[Den kristna tron] har framför allt avancerat genom den kärleksfulla hjälpen till främlingar och genom omsorgen de visat genom att begrava de döda. Det är en skandal att det inte finns en enda judisk tiggare och att de gudlösa galiléerna inte bara tar hand om sina egna fattiga utan även våra; medan de som tillhör oss förgäves ser till oss för att få den hjälp som vi borde ge dem.”
   Medmänsklighet var något revolutionerande i det romerska imperiet och unikt för de kristna. Givetvis medförde det praktiska utmaningar och interna spänningar för de tidiga kristna i hur hjälpen bäst skulle genomföras (omsorgen för de nyomvända grekisktalande änkorna i Apostlagärningarna 6:1 är ett exempel). Men att bistå nödställda människor, även de utanför den egna gemenskapen – till och med ens fiender – sågs som en självklar konsekvens av tron. " 

__________________
 
Ord för dagen den 6 mars - Lukas 3
 
OMVÄNDELSENS FRUKT
Bibelläsning: Lukasevangeliet 3
"Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och tänk inte: Vi har Abraham till fader" (Luk 3:8 FB)

Johannes döparen var inte speciellt finkänslig då han predikade. I versen innan den citerade kallar han sina åhörare "Huggormsyngel". Johannes irration riktar sig mot människor med en ytlig tro. De hänvisar till att de har Abraham till fader.

Idag kan samma kritik riktas mot dem som förlitar sig till att höra till ett visst sammanhang. "Vi är ju frälsningssoldater". Eller "vi är ju pingstvänner".

Ingen tillhörighet kan garantera vår relation till Gud. Som kristna förväntas vi inte bara heta kristna. Vi förväntas bära omvändelsens frukt.

Omvändelsen innebär att vi tog emot Jesu liv inom oss. Omvändelsens frukt är att leva ett Kristus-präglat liv. Att bära Andens frukt.

Att vara en kristen måste få påverka alla våra livsdimensioner. Våra tankar, vårt tal, våra handlingar, våra relationer.

==>  Mannkorn att tugga på under dagen: Att bära omvändelsens frukt. Vad betyder det för mig? idag?

Läs mer HÄR.
___________________
 
Bibelläsning från GT den 6 mars
År 1:   Med lyfta händer - 2 Mos 17 - Läs HÄR.

År  2:  Då livet känns orättvist - Job 21 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
___________________ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar