onsdag

ONSDAG 16 MARS

Att Bedja i Det Fördolda
 
En uppmaning till bön i dessa tider av oroligheter - David Wilkerson, 23 oktober, 2006
 
Jag har en fråga till dig: Vad kan Guds folk göra för att påverka Herrens hjärta i tider av förestående domar?
Vi ser naturkatastrofer i en skala som vi aldrig tidigare skådat, tidvattenvågor, orkaner, bränder och översvämningar. Jag tänker på den skakande förödelse som orsakats av tsunamin i Asien, orkanen Katrina, jordbävningar i Indien och Pakistan.

Jag tänker också med fruktan och förtvivlan på vad människohänder åstadkommit, den 11 september, konflikten mellan Israel och Libanon samt kärnvapen i händerna på galningar. Till och med de mest kritiska skeptiker säger att vi redan ser begynnelsen av ett tredje världskrig.

Islamiska grupper i land efter land hotar med att utplåna kristendomen. När jag nyligen var i London hörde jag två unga muslimska män på radion säga följande i en intervju:
”Vår religion är inte som kristendomen. Vi vänder inte andra kinden till. Vi skär huvudet av dig”

I hotfulla tider som dessa, är församlingen maktlös att agera? Ska vi bara sitta och vänta på Jesu återkomst? Eller är vi kallade att gå till handling på något sätt? När världen runt omkring oss skälver av fruktan och människor är fyllda av skräck, är vi då kallade att ta upp den andliga kampen mot vår motståndare?

Läs mer HÄR

______________________
 
Nyhetsflödet onsdag den 16 mars
 
Matilda Gustavsson: Måste religiös tro stå i konflikt med nyskapande konst?
- Dagens Nyheter - "Nu kör vi i Den Helige Ande, säger rapparen Sebbe Staxx inför en spelning i dokumentären ”Kartellen – lys upp skuggorna”. Men egentligen vill han inte stå på scenen längre. Efter vårens album lämnar han gruppen: ”Jag vill bara vara i kyrkan, åka runt och prata om Jesus”. Att ge upp sin hiphopkarriär för Gud är en tradition. Seron var hjärnan i den banbrytande gruppen MBMA. Tills han åter mötte sin barndoms Gud i frikyrkan.

Uppgifter: Ska ta avstånd från BDS-rörelsen
- Världen idag - ""I helgen mötte utrikesminister Margot Wallström den israeliska politikern Tzipi Livni. Israeliska medier rapporterar om att Wallström vid mötet ska ha gått med på att ta avstånd från bojkottrörelsen mot Israel. Påståendet varken bekräftas eller dementeras av Wallströms pressekreterare Louise Wileen Bjarke.
   Tzipi Livni, tidigare minister i Israel och numera partiledare för ett oppositionsparti, var på besök i Stockholm i helgen och höll bland annat tal om att motverka antisemitism och om hur man kan bemöta den rörelse som kräver att man ska bojkotta Israel, den så kallade BDS-rörelsen (Boycot, Divestment and Sanctions)."

Polarteamet
- Krigsropet - "Det skjer noe i nord. «Frelsesarmeen er født på nytt», fastslo nylig avisen Finnmarken.– Det har vært møter her i over 120 år, men det er klart at når det kommer seks stykker i fulltidstjeneste, så er det en vitamin-innsprøyting, mener sersjant Ida Amelie Helgesen, leder for Polarteamet.
I august i fjor flytter en islending, en brite, en sveitser og tre nordmenn til Vadsø. Fem av dem fyller det nystartede teamet, mens den ferske løytnanten. Karine Morelle styrer arbeidet i Frelsesarmeens menigheter i Vardø og Vadsø.
– Frelsesarmeen har en sterk historie i Finnmark, og nå ønsker vi igjen å være synlige. Vi vil bruke den første tiden til å bli godt kjent med byene og de som bor der, forteller Karine Morelle.
Sammen vil de gjøre Jesus kjent i området og møte menneskers behov. De satser på vennskap, på å bygge relasjoner og styrke de lokale korpsene (menighetene). Responsen så langt er bare positiv. «Hva kan vi hjelpe til med?» spør finnmarkingene." 

______________________
Ord för dagen den 16 mars - Psalm 32 och 33
 
BEFRIELSE FÖR DEN SOM ÄR FÄNGSLAD - Psalm 32
Bibelläsning: Psalm 32
"Så länge jag teg förtvinade mina ben...Då uppenbarade jag min synd för dig....Då förlät du mig min syndaskuld" (Ps 32:3-5 FB)

David hade syndat allvarligt, mot både Gud och människor. Han upplevde synden och skulden som en tung hand över sig och han kom inte undan. Den fanns där både dag och natt (vers 4). Han försökte låtsas som om den inte fanns. Han försökte tiga bort den (vers 3).

Det var som om han var fast och fängslad i sin egen synd. Han var fångad. Men det fanns en väg till befrielse. En väg ut i frihet. Och David hittade nyckeln, öppnade cellen och blev fri. Nyckeln heter bekännelse!
"Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet." (1 Joh 1:9)

Därför behöver jag inte längre sitta fast, vara fången, i det som varit. Jesus har köpt förlåtelsens möjlighet för mig. Jag får vara fri!

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Friköpt! 
______________________
 
Bibelläsning från GT den 16 mars
År 1:   Begåvade människor - 2 Mos 28 - Läs HÄR.

År  2Vad har jag gjort för fel? - Job 31 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
______________________ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar