onsdag

ONSDAG DEN 6 JANUARI

Ljudet av hans röst
 
David Wilkerson - mars 2002

Jesus levde sitt liv på jorden fullständigt beroende av sin himmelske Fader. Vår Frälsare gjorde eller sade ingenting utan att först ha rådfrågat sin Fader i härligheten. Och han gjorde inga under förutom de som Fadern instruerade honom att göra. Han sade: "När ni har upphöjt Människosonen, skall ni förstå att Jag Är och att jag inte gör något av mig själv utan talar vad Fadern har lärt mig. Och han som har sänt mig är med mig. Han har inte lämnat mig ensam, eftersom jag alltid gör det som behagar honom." (Joh 8:28-29)

Kristus gjorde klart att han dagligen var ledd av sin Fader. Att praktisera sitt totala beroende, genom att alltid lyssna till sin Faders röst, var en del av hans dagliga vandring. Vi ser detta i en scen från Johannes evangelium. På sabbatsdagen kom Jesus gående i närheten av Betesdadammen när han fick syn på en man som var krympling, och som låg på en matta. Kristus vände sig till mannen och befallde honom att ta sin säng och gå. Genast blev mannen frisk, och gick iväg helad.

De judiska ledarna blev rasande över detta. Enligt deras mening hade Jesus brutit mot sabbaten genom att hela mannen. Men Kristus svarade: "Jag gjorde bara vad min Fader sade åt mig att göra." Han förklarade: "Min Fader verkar ännu i denna stund. Så verkar även jag ... Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen. Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör ..." (Joh 5:17-20)

Läs mer HÄR


___________________________
 
Ord för dagen den 6 januari - Matteus 4
  FÖLJ MIG
Bibelläsning: Matteusevangeliet 4
"Han sade till dem: "Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare." Genast lämnade de näten och följde honom." (Matt 4:19-20 FB)

De första orden som Jesus sa till Petrus var "Följ mig". Tre år senare då Jesus skulle lämna lärjungarna var Jesu sista ord till Petrus: "Följ du mig" (Joh 21:22).

"Följ mig" var det första, det sista och allt däremellan.

Att följa Jesus är inte bara ett beslut man tar en gång i livet. Det är ett ständigt pågående beslut. Att varje dag välja att följa Jesus. Att i varje situation välja att följa Jesus.

Jesus går före och han vill leda mig i de stora besluten i livet såväl som i de små. Vad innebär det för mig att följa Jesus idag?

-Herre hjälp mig att ta emot din ledning och följa dig idag.


Mannakorn att tugga på under dagen:
"Följ mig!" Vad skulle det innebära för mig idag?

Läs mer HÄR.

___________________________
 
Mjuka hjärtan och hårda pannor – en bön inför det politiska året 2016
- Olof Edsnger i Opinionsbloggen - "2015 var ett rörigt år – på väldigt många sätt. Det mest omtalade är förstås flyktingkrisen, även om det inte har rått någon konsensus kring vilket sätt som denna kris har varit en ”kris”.
   För mig är det en självklarhet att den största krisen inte kan handla vare sig om Sverige eller våra utmaningar i fråga om flyktingmottagandet – utan om de krig, den förföljelse och den social utsatthet som präglar länderna som vår tids flyktingströmmar kommer ifrån.
   Men likafullt är det förstås en kris för det svenska samhället. Kanske inte främst en ekonomisk, även om invandringen utmanar vår ekonomi på både kort och lång sikt. Framför allt menar jag i stället att det är en kris för välfärdssamhället. Den svenska välfärden bygger nämligen på att majoriteten av befolkningen är med och bidrar på ett sätt som man som nyanländ sällan har möjlighet att göra."


Islamiska staten tappar mark
- Dagen - "IS förlorade 30 procent av sitt territorium förra året, uppger den USA-ledda koalitionen.
   Terrororganisationen Islamiska staten (IS) har lidit stora markförluster. Jämfört med när det var som störst krympte territoriet med 30 procent förra året, enligt den USA-ledda koalitionen som kämpar mot IS.
– I Irak tror vi att det rör sig om 40 procent. I Syrien är det svårare att få fram en bra siffra, men vi tror att det är runt 20 procent, säger överste Steve Warren, talesperson för koalitionen, enligt Reuters."


Skolor får nytt läromedel om sex
- Världen idag - "Drygt 2 600 skolor får i dagarna ett nytt läromedel om sex och samlevnad i brevlådan. Bakom utskicket står Nätverket för samlevnad och sexualitet (NFS).
   Johan Semby, ordförande i NFS. 

   För runt ett år sedan började NFS, vars styrelse består av personer från flera olika intresseorganisationer och samfund, arbetet med läromedlet, som fått namnet "Närmare varandra". Materialet har tagits fram av en redaktionsgrupp som letts av Per Ewert.
   Johan Semby, ordförande i NFS, säger att tanken med materialet är att bidra med respekt och ökad förståelse för mångfald....
   Läromedlet "arbetar medvetet med att ge ungdomar verktyg för att bygga hållbara relationer, men också att stärka självkänsla och förmåga att sätta gränser", står det bland annat i följebrevet."


Lyden av hans stemme
- David Wilkerson, mars 2002 - Les HER.


The sound of his voice
- David Wilkerson, March 2002 - Read HERE.

___________________________
 
Bibelläsning från GT den 6 januari

År 1: "Och Noa gjorde så..." - 1 Mos 6 - Läs HÄR.

År 2: Förbund - 2 Krön 29 - Läs HÄR.


Bibelläsningsplanerna finner du HÄR

___________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar