söndag

SÖNDAG DEN 9 OKTOBER

Tidig söndagsmorgon i den 9 oktober i Lillestrøm
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet 
Så var det söndag igen och den här morgonen vaknar vi upp i Lilleström, nordost om Oslo.

Vi startade Bibelhelgen i Lilleström i fredagskväll med bönemöte. Hela lördagen hade vi bibelstudier under temat under temat "Jesus är - där du är". Jag tror att kåren har ett återkommande tema för gudstjänsterna under höstterminen som börjar med orden "Jesus är..."

Man kan säga det om flera kårer, men om Lilleström kan man verkligen säga "Kåren som inte ville dö". Lilleström ligger på pendelavstånd till Oslo och många av de boende i Lilleström arbetar i Oslo. I Lilleström bor också en del unga soldatfamiljer som på söndagarna pendlade in till de stora kårerna i Oslo, medan kåren i Lilleström förde en tynande tillvaro. Några av paren som brukade åka till Oslo och vara med i musikkåren där, upplevde Guds kallelse att flytta sitt soldatskap och satsa lokalt i Lilleström. Kåren började blomstra och fler och fler strömmade till. Nu är det kanske snarare så att en del Oslobor till och med pendlar till Lilleström på söndagarna (Ursäkta om min historieskrivning är bristfällig, men det är så jag har uppfattat det).

Idag har vi förmiddagsgudstjänst i Lilleström och därefter åker vi tillbaka hem till Jelöy. Idag är det dessutom TV-gudstjänst från Frälsningsarmén i Linköping och Finspång. Om du går på förmiddagsgudstjänst i Lilleström eller någon annanstans, kan du se TV-gudstjänsten i efterhand på SVTplay eller på en repris.

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky 

___________________
 
Fra den norske siden:
Steg 4: Selvinnsikt. Hva bygger du livet ditt på?
- Fra Perleportalen.no -
Når man bygger et hus er det viktig at grunnmuren er solid. Om ikke den er tilstrekkelig stabil, hjelper det ikke hvor fint resten av huset er. Grunnmuren skal ikke bare være stødig nok til å bære huset, men den må også være riktig laget, slik at den står imot fuktighet. Ellers kommer huset til å ødelegges av mugg - og fuktskader.

Om det er så viktig med grunnmuren når man skal bygge hus, er det ikke mindre viktig hvordan grunnmuren ser ut når jeg skal bygge mitt liv.

Denne serien handler om hvordan man bygger sitt liv. For å kunne fortsette byggverket, må vi først undersøke om grunnmuren vi har lagt, tåler å bli bygd på.

Dersom du har tatt de tre første skrittene i denne serien, så er du nå en kristen. Du har fått ta imot en person i livet ditt som er større og sterkere enn du selv, og som aldri kommer til å svikte deg: Jesus.

Men til en god grunnmur hører også med å ha et realistisk bilde av seg selv. Det finnes mange mennesker som har bygd sitt liv på en løgn, på utflukter eller på usunne forhold til andre mennesker.

Les mer HER.
________________
 
Ord för dagen den 9 oktober - Titus 2
 
GUDS NÅD FOSTRAR OSS

Bibelläsning: Brevet till Titus 2
"Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och att leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är"
(Tit 2:11-12 FB)



 

Kan man bli fostrad av nåden? Brukar inte fostran normalt bygga på negativa reaktioner på oönskade handlingar och omvänt?

Men nåd handlar inte om negativa reaktioner eller sanktioner.

Nåd innebär att jag fortsätter att vara älskad även om jag skulle uppföra mig illa.

Då jag förstår djupet av Guds nåd, hur mycket det kostade Jesus att köpa mig den nåden, då aktar jag mig för att såra den som älskar mig så mycket.

Då blir jag fostrad av nåden...


 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att förstå din nåd på djupet så att jag naturligt säger "nej till ogudaktighet och världsliga begär och att leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är"

Läs mer HÄR.
_______________

Bibelläsning från GT den 9 oktober
År 1: Förlora riket - 1 Kungaboken 12 - Läs HÄR.

År 2: Profetia mot det självgoda - Hesekiel 29 - Läs HÄR.
 
Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar