söndag

SÖNDAG DEN 30 OKTOBER

Tidig söndagsmorgon i Stockholm den 30 oktober
Veckorevy från min högst personliga utkikspunktpå livet
Så var det dags att vakna upp en söndagsmorgon i Stockholm igen, på besök hos yngste sonen med familj. Helgen har haft flera höjdpunkter. Lördagen "hängde" vi tillsammans med barn och barnbarn. Rut och jag hade också de två stockholmsbarnbarnen för oss själva en stund medan föräldrarna hade en träff med en grupp från kyrkan.

Vi passade bland annan på att skämma bort barnen med en jätteglass (det är ju det farföräldrar gör). På bilden ser du yngsta barnbarnet halvvägs igenom sin glass.

På kvällen var vi på AWAKENING EUROPE konferensen på Friends Arena i Stockholm. Vi var väl runt 20.000 personer samlade och fick uppleva en drygt tre timmar lång gudstjänst. Jerusalem sjöng, Todd White predikade och många hundra människor sökte sig fram till förbön.

Jag tror jag måste använda det stora ordet fantastisk:
- fantastisk förkunnelse
- fantastisk gudsnärvaro
- fantastisk upplevelse
- fantastisk Gud

(Klipp från YouTube på människor som söker sig fram till förbön)
Nu är det söndagsmorgon. Konferensen fortsätter dagen ut, men vi sätter oss i bilen för att köra de 55 milen hem till Moss i Norge och en ny vecka.

Jag ber att du ska få uppleva en fantastisk vecka
Peter Baronowsky.

________________
 
Nyhetsflödet söndag den 30 oktober
Varför så inställsamt?
- Åke Hällzon i Hemmets Vän - "Igår startade SVT:s nya programserie Jag är muslim. Journalisten Anna Lindman, som gjort många program om tro och livsåskådning genom åren, bland annat Existens och sektserien Den enda sanna vägen, har rest landet runt och intervjuat muslimer som inte annars kommer till tals...
Gårdagskvällens premiäravsnitt följer Lindmans syften. Här är det inte fråga om kritisk granskning, inga tuffa frågor eller dolda kameror. Istället är det inställsamt, intresserat och vänligt. Programmet tuffar på. Det är trevligt. Vi får vi möta systrarna Mesere och Teuta vars livsval ser helt olika ut, trots att båda är muslimer. Fantastiskt.
Systrarnas berättelser är förstås intressanta, men samtidigt är de helt unika. Detta är inte verkligheten för en muslimsk kvinna. Lindman säger att hon och redaktionen inför arbetet med serien intervjuat över hundra muslimer. Många har velat prata om sin tro, men få har velat ställa upp framför kameran eftersom de är rädda för repressalier." 

Läs mer HÄR.


Inte självklart att välkomna påve Franciskus teologi
- Världen idag - ”Jag tycker mig se en intention från Guds sida att skapa ett trons folkmedvetande som har sin grund i den helige Andes gemenskap och inte i en kyrklig institution”, skriver en av den svenska frikyrkorörelsens stora, pastor em, Sven Nilsson i Örebro. Han hänvisar till debatten kring påve Franciskus Sverigebesök nästa vecka, och till flera svenska kyrkoledares reservationslösa välkomnande av påven"

Läs mer HÄR.


 Är reformationen över?
- Stefan Gustavsson på SEA:s hemsida - "Att katoliker och protestanter står tillsammans i så många frågor som möjligt är viktigt. Men samtidigt finns det avgörande frågor där vi som evangeliskt troende kristna inte kan stå tillsammans då den katolska kyrkan inte delar samma trosinnehåll. Det skriver Stefan Gustavsson i samband med releasen av ett nytt dokument om evangelisk tro i relation till katolicismen."

Läs mer HÄR.

___________________
 
Ord för dagen den 30 oktober - Hebreerbrevet 13
 
FÖREBILDER - Heb 13
Bibelläsning: Hebreerbrevet 13
"Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig.
Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig?"
(Hebr 13:5-6 FB)

- Varför
kan vi frimodigt säga att Herren är min hjälpare och att jag inte ska frukta?
- Därför att Gud själv har sagt att han aldrig ska lämna mig eller överge mig.

Det skapar trygghet och stabilitet om jag kan bygga mitt liv på vad Gud har sagt och inte bara hur jag känner mig idag.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herren är min hjälpare - jag skall inte frukta.

Läs mer HÄR.
_______________
 
Bibelläsning från GT den 30 oktober 
År 1: PRÄSTENS UNDERVISNING - 2 Kungaboken 13 - Läs HÄR.

År 2: TILLIT - Daniel 2 - Läs HÄR.

Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar