torsdag

TORSDAG DEN 8 MARS

Från Nyhetsflödet den 8 mars
Bytte yoga mot Jesus – fick inre harmoni
 

- Världen idag -
Yoga blev för Erika Järnkvist något negativt som drev henne till ett tillstånd av utbrändhet. "Ytterst handlar yoga om att släcka livet", menar Erika som fann harmoni hos Jesus Kristus.

I tonåren blev Erika nyfiken på nyandlighet och började söka. Bland annat i yoga. Sitt första möte med yogan fick hon på dans-estetiska linjen på gymnasiet. Där handlade det om yoga som stretchövningar och avslappning. I det här skedet märkte hon inte så mycket av yogans andliga sida. Å andra sidan brydde hon sig inte.

– Jag hade läst om yoga och visste att det kom från hinduismen. Men för mig var detta inget kons­tigt eftersom jag var så intresserad av andlighet. Yoga blev något väldigt naturligt för mig, förklarar Erika....


Redan några år tidigare, när Erika först börjat söka i nyandlighet, hade hon börjat må sämre psykiskt. Hon fick då även ätstörningar. Problemen blev ännu värre under tiden på yogacentret, menar hon.

– Jag började få panikattacker, förklarar Erika, övertygad om att yogan var en viktig orsak.


Läs mer HÄR.

________________
 
8 mar - Job 23
KÄRLEK TILL GUDS ORD

Bibelläsning: Job 23

Hans läppars bud har jag inte övergett, hans muns ord är mig en större skatt än mitt dagliga bröd.” (Job 23:12 FB)


Job fortsätter sin klagan. Han kan inte förstå varför allt detta drabbat honom. Men mitt i all klagan uttrycker Job i alla fall en kärlek till Guds ord.

Kan man älska ord? Kan man ha en relation till bokstäver?

Ja, det kan man. Ord som uttalas av någon man älskar kan vara oerhört värdefulla. Om man älskar Herren av hela sitt hjärta (Matt 22:37), är det naturligt att man ser på hans ord som ”större än en skatt” (vers 12).

Om jag bekänner Jesus som Herre i mitt liv (Rom 10:9), så är varje ord som kommer ur hans mun värdefulla för mig.

Då kan vi uppleva det som författaren till den 119:e psalmen skriver: ”När dina ord öppnas ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor. Jag spärrar upp min mun och flämtar, ty jag längtar ivrigt efter dina bud.” (Ps 119:130-131)


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag längtar efter en större kärlek till Gud och hans ord.
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar