fredag

FREDAG DEN 16 MARS

Från Nyhetsflödet den 16 mars

Några röster med anledning av att Socialdemokraterna vill förbjuda religiösa friskolor.

Livets ords skolchef: Förvånande okunnigt av Shekarabi
Efter alla inspektioner måste väl ändå ministrarna veta att de kristna skolorna arbetar professionellt utifrån läroplanerna, skriver Magnus Westergård.
Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sitt nya “vallöfte”: att förbjuda konfessionella skolor. Argumentationen för detta görs med svepande argument och motiveras bland annat med integrationsfrågan. Hela utspelet luktar röstfiske. När tidningen Dagen intervjuar civilminister Ardalan Shekarabi påstår han att även Livets ord kristna skolor (LOKS) och landets övriga kristna skolor bidrar till segregationen. Vi som arbetar inom den kristna friskolevärlden är mycket förvånade över ministerns okunnighet i denna fråga.
På LOKS har vi elever från alla socioekonomiska delar av samhället. De framgångsrika företagarnas barn går i samma klass som barnen till den ensamstående invandrarkvinnan. Eleverna kommer från alla bostadsområden och bryter därmed den största segregationen i samhället. Eleverna har många olika etniska bakgrunder och 39 procent har annat modersmål än svenska. 40 olika hemspråk och 55 nationaliteter finns på skolan.
Läs mer i Dagen HÄR.


Ärkebiskopen: "Naivt och märkligt"
Ärkebiskopen sågar S-förslag om konfessionella skolor
"Naivt och märkligt". Så beskriver Antje Jackelén med flera i Sveriges kristna råd S-förslaget om att förbjuda konfessionella friskolor i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Läs mer i Världen idag HÄR. och i Svenska Dagbladet HÄR.


Tro och solidaritet (S) kritiska till Socialdemokraternas  vallöfte
Varför enbart ge sig på religiösa friskolor om det är segregationen man vill åt, säger Ulf Bjereld, som tycker att debatten på sina håll gått överstyr.
Socialdemokraterna går till val på att förbjuda religiösa friskolor, men det finns delar av partiet som inte kan skriva under på vallöftet. Tro och solidaritet är partiets sidoorganisation som samlar troende socialdemokrater, och förbundsordförande Ulf Bjereld tänker inte ställa sig på barrikaderna för att stoppa de konfessionella friskolorna.
– Om problemet är segregation i skolan och samhället, då är det fel sätt att hantera det genom att förbjuda religiösa friskolor, säger Ulf Bjereld till Dagen.
Läs mer i Dagen HÄR.


LO: "Pådyvla inte våra barn föräldrarnas religion"
Förbjud religiösa friskolor, skriver LO på Twitter, där de menar att "våra barn" inte ska pådyvlas föräldrarnas trosuppfattning.
Läs i Dagen HÄR.
Rupebas kommentar: Vad menar LO med "våra barn"? Är det statens barn mer än föräldrarnas barn?
  Var det inte så man brukade tänka i sovjetunionen?
_____________________
 

Ska vi vara sams, eller inte?

Den första april 2008 startade vi rupeba.se. Nu fyller vi tio år och under de åren har vi publicerat över 10.000 inlägg. För att fira det kommer vi en stund framöver att publicera  några av inläggen som hunnit bli tio år gamla.
_____________________________________________________________

Söndagen den 24 augusti 2008.
Söndagens evangelietext är hämtad från Jesu förbön för sina dåvarande och efterkommande lärjungar. (Joh 17:18-23)
Tema: Enheten i Kristus.

”Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.” (Joh 17:21)

I sin bön framhåller Jesus att de kristnas enhet ska bli en mäktig demonstration för världen om vem Jesus är.

Paulus skriver vidare att vi alla ska vara med att bygga upp Kristi kropp ”tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet.” (Ef 4:13)

Men jag är rädd att den bild de flesta utanför kyrkan har av de kristna är att man bland de kristna inte är överens om speciellt mycket, utan snarare häftigt argumenterar mot varandra.

Även om vi alla längtar efter att Jesu bön om enhet ska förverkligas, tror jag inte det är riktigt att försöka uppnå enhet till varje pris. Paulus skriver till och med att det är bra att det finns olika riktningar för att vi ska kunna pröva vad som är rätt. (1 Kor 11:19)

Det finns en ekumenisk strömning som går kompromissens väg för att uppnå enhet. Då man har minimerat den kristna tron till det minimum som alla kan vara överens om, så är evangeliet så urvattnat att det man kommit fram till inte är värt att sägas.

Vi ber ofta om väckelse, men vi måste komma ihåg att nästan varje väckelse är ett resultat av oenighet och splittring. Reformationen som totalt förändrade den kristna utvecklingen, både bland protestanter och katoliker bygger på oenighet. Frälsningsarmén, som har varit redskap att förvandla hundratusentals människors liv, uppkom på grund av oenighet med de existerande kyrkorna. Pingstväckelsen som berört miljoner människor är resultatet av oenighet.

Väckelsen, livet, får inte alltid plats i de gamla formerna. Så länge vi vill ha väckelse får vi räkna med att det blir oenighet. Den enda plats där det råder frid och enighet är på kyrkogården, och vem längtar att kyrkan ska bli en begravningsplats?

Nej, låt oss fortsätta att be om en väckelse som bygger på sanningen och inte på en framförhandlad kompromiss. Låt oss fortsätta att be om en väckelse på Jesu villkor, mer än om en väckelse som stämmer med vår tradition. Låt oss fortsätta att be om en personlig väckelse som för oss närmare Jesus. För om vi kommer närmare centrum, som är Jesus, så kommer vi automatiskt närmare varandra.


/PB 
_____________
 

16 mar - Job 31

VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL?

Bibelläsning: Job 31
"O, att jag hade någon som lyssnade på mig! Se, här är min underskrift. Den Allsmäktige må svara mig. Låt mig se min motparts anklagelseskrift!" (Job 31:35 FB)

Job rannsakar sitt liv. Vad har jag gjort för fel, frågar han sig gång på gång. Om jag ändå visste vad jag har gjort för fel, kunde jag kanske förstå min situation, säger Job. "Låt mig se min motparts anklagelseskrift!" (vers 35).

Men det är inte så att den som gör allt rätt slipper motgångar och den som gör allt fel drabbas av ständiga motgångar. Nej, livet är inte rättvist. Vår framgång eller motgång är inte belöningar eller straff. Livet är inte rättvist.

Men du behöver inte stanna i offerrollen. Du får fortsätta att göra rätta val utifrån den situation som du befinner dig i. Livet är inte rättvist - men Gud är god! 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Livet är inte rättvist - men Gud är god
_____________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar