söndag

SÖNDAG DEN 20 NOVEMBER

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 20 november
 
Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet
Så var det söndag igen och den här morgonen vaknar jag i min egen säng hemma på Jelöy.

Annars har det varit en del resande under veckan. Frelsesarmeen i det land där vi bor och verkar, består av Norge, Island och Färöarna och denna vecka består av besök till några av ytterpunkterna.

Större delen av veckan har vi varit i Keflavik på Island och just nu på söndagsmorgonen är Rut på väg till Vadsö i Nordnorge (inte så långt ifrån Murmansk i Ryssland).

Det handlar om långa resor. Det hade varit närmare att åka till Rom från vårt hem, än till Keflavik eller Vadsö.

Vi svenskar tycker normalt att Haparanda ligger långt norrut, men det är ju nästan bara halvvägs till Vadsö. Dessutom ligger Vadsö öster om Riga, där vi bodde en gång i tiden....

Läs mer HÄR.
___________________
 
Ord för dagen den 20 november - 1 Joh 2
 
HÅLL FAST VID HANS ORD  

Bibelläsning: 1 Johannesbrevet 2
"Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål" (1 Joh 2:5)


Då Jesus talar om vem av oss som verkligen är hans lärjunge, gör han det med utgångspunkt i vårt förhållande till Guds ord: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar" (Joh 8:31)


Vår kärlek till Herren visar sig i om vi håller fast vid hans ord. "Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig" (Joh 14:21) och "Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina bud" (Joh 14:24).

Vi kan inte älska Jesus och samtidigt ignorera det han säger.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Det finns kraft i Guds ord - om vi bara tror det.
Läs mer HÄR.
________________
 
Bibelläsning från GT den 20 november
År 1: ANDLIG DÖD - 1 Krönikeboken 10 - Läs HÄR.        

År 2: KÄRLEK OCH RÄTT - Hosea 12 - Läs HÄR.
 
Bibelläsningsplanerna finner du HÄR
_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar