söndag

SÖNDAG DEN 27 SEPTEMBER

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Söndag igen, och denna gång på Island. Vi kom till Reykjavik på torsdagen och tog en långpromenad i staden. Vi var uppe vid den kända Hallgrimskyrkan som man kan se på långt avtånd på Island.
Hallgrimskyrkan i Reykjavik
Under promenaden lärde vi oss också vad ambulans heter på isländska. Kan du gissa vad det heter? Svaret finner du längre ned.

På fredagen körde vi in i landet till kursgården där vi skulle medverka på Herhelig = Arméhelg. Inledningsmötet var på fredagskvällen och under lördagen hade vi bibelstudier. Söndag morgon var det avslutningsmöte.

Ungefär 150 deltagare hade samlats från Island och Färöarna. Här kommer några bilder från helgen:
Överst: Barnen sjunger innan de marscherar ut till sin undervisning.
Mellan: "Siggis Band" leder lovsången och sjunger till alla samlingarna.
Nederst: Rut undervisar på fredagskvällens möte.

Kunde du gissa vad ambulans heter på isländska?
Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

_____________________________

Sådana predikningar somnar jag inte till
- Alf B. Svensson i Dagen - "Jag har lätt att hålla mig vaken under en predikan som ger svar på de frågor jag brottas med.
Många fascineras av Zlatans talang på fotbollsplanen. Jag blir mer fascinerad när jag lyssnar till någon som kan förmedla ett budskap så att jag inte börjar titta på klockan, tänker på annat, undrar när det är slut eller håller på att somna.
Jag har ingen teologisk utbildning och har inte läst någon bok i konsten att predika. Jag har däremot lyssnat på mer än tusen predikningar. Först nu efter en predikan på en av våra stora konferenser som gick rakt in har jag försökt sätta ord på vad det är för skillnad på en predikan som berör mig och en som jag glömt redan vid kyrkkaffet."

Hillary Clinton för abort genom hela graviditeten
- Världen idag - "Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton vill inte se en federal gräns för aborter vid något skede av graviditeten.
Det var när Hillary Clinton medverkade i CBS program "Face the Nation" som hon fick flera frågor om sin syn på aborter. Bland annat uttalade hon sitt oreserverade stöd för Planned Parenthood som det stormat rejält kring de senaste månaderna.
Flera smyginspelade videofilmer har visat att företrädare för organisationen berättar om hur fosterdelar säljs vidare efter aborter och såväl i senaten som i flera delstater har förslag om att dra in mångmiljonstödet till Planned Parenthood diskuterats.
Enligt Clinton, som tidigare fått pris av organisationen, är dock filmerna missvisande. På frågan om hon stöder en nationell gräns för aborter vid något skede av graviditeten blev svaret nej."

_____________________________

Fyra bibelläsningsplaner. Du väljer ambitionsnivå. Läs mer HÄR


Från dagens bibelläsning:


- All ära till Gud - Psalm 115 - Läs HÄR.


- Tala Guds ord - Andra Samuelsboken 23 - Läs HÄR.

- Otrohehet - Hesekiel 16 -  Läs HÄR.

__________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar