lördag

LÖRDAG DEN 4 JUNI

FA festival 88
Under den här vinjetten kommer det med jämna eller ojämna mellanrum information om sånt som är på gång. På "Tidig söndagsmorgon" varje söndag berättar jag om vad som hänt under veckan. Under den här vinjetten handlar det mer om sånt som ska komma.

Under en längre tid har vi varje tisdag lagt ut ett bibelstudium om Tidens tecken med Anders Wigholm. Det är fortfarande två tisdagar kvar i den serien. Jag sparar bibelstudierna här om du vill gå tillbaka och lyssna på dem. Det är fantastiskt bra undervisning!


Vi tänker fortsätta med bibelstudier på tisdagarna då höstterminen startar. Jag har börjat rensa i en låda med gamla kassettband som jag har haft liggande i många år. Wigholms serie kommer från den lådan. I höst kommer jag att lägga ut en serie som jag talade in på en ungsomsfestival i Oslo 1988. Vi höll då på att packa för att flytta tillbaka till Sverige efter nio år i Norge. Här är något av texten på kassettens omslag:

"I perioden 18-23 juni 1988 ble FA-FESTIVAL 88 holdt i Templet, Oslo. I en hel uke var ungdommer fra hele territoriet samlet til seminarer, friluftsmøter og herlige offentlige møter hvor store ting skjedde med mange seirer vnnet for Guds rike.
   Hver dag begynte med en bibeltime under lederskap av Peter Baronowsky. Peter var i flere år leder for bibelskolen på Jeløy Folkehøgskole men har nå flyttet tilbake til sitt hjemland, Sverige.
   Bibeltimene under festivalen var den aller siste oppgave han påtok seg før han forlot Norge, men det er mange som i dag er takknemlige for den tjeneste Peter gjorde mens han var i landet.
   Vi utgir disse bibeltimene på kassett fordi vi mener de fortjener å bli hørt av flere enn de som deltok i festivalen. Kassettene kan være nyttig til bruk i bibelgrupper og andre samlinger." 

 ________________________
 
Nyhetsflödet lördag den 4 juni
Bön i hela Sverige på måndag
- Världen idag - "Familjen, den politiska ledningen och en kyrka under press. Sådana böneämnen kommer att vara glödheta när Sveriges troende på måndag möts i ett myller av bönesamlingar.
Uppslutningen väntas bli större än någonsin. I fjol hölls böner på minst 211 orter i 163 olika kommuner. Målet i år är att framförallt öka antalet kommuner med bön 6 juni.
– Det vore härligt om vi kunde blir några fler i år. Målet är 200 kommuner, säger Torbjörn Erling vid nätverket Sverigebönen."


Att lära sig höra Guds musik
- Anna Sophia Bonde i Dagen - " Kyrkan har alltid haft den frimodigheten att man i berättelserna om Israels folk läst in sig själv. Det är med viss risk man läser på det sättet; det är inte bara mysigt att tillhöra Guds familj. Ändå är det ofta först när läsaren börjar söka Guds tilltal till sig själv i texterna som bibelläsningen blir verkligt meningsfull.
   Ett tydligt exempel är de ord i Andra Mosebok där Gud själv introducerar och motiverar de tio budorden, som Mose hämtat från Sinai berg: ”Jag är Herren din Gud som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret”. (2 Mos 20:2)
   Kan det vara så att de tio budorden, uttrycket för vem Gud är och vad Gud vill, blir verkliga för mig först när jag själv identifierar mig som en av dem som Herren räddat från slaveriet? Och omvänt: om jag närmar mig berättelsen utan tacksamhet i mitt hjärta, är då inte risken stor att den inte kommer att drabba mig? Då kan jag kalla buden ”fina levnadsregler” och kanske till och med ”allmän­mänskliga”, men de är inte ord från Gud som drabbar mitt hjärta.
   Gud kallar oss, ut ur Egypten, ut ur slaveriet. Men tänk om vi fått smak på Egyptens köttgrytor?"


 …med uro ba de!
- Fra Josten Nielsens blogg - "Jeg er fremdeles på bønnemøte i Jerusalem. Den nye menigheten er preget av trusler om forfølgelse. Den uroen tar de med seg inn i bønn. De tar tak i en profeti og bekrefter hvem som er kilden bak ordene: "...du lot Den hellige ånd si dette gjennom din tjener David" (Apg 4:25a)
Så følger en profeti om opprør mot Herren og hans salvede..." 

_______________________
 
Ord för dagen den 4 juni - Apostlagärningarna 22
 
 PÅ VÄG...
Bibelläsning: Apostlagärningarna 22
"Jag förföljde 'den vägen' ända till döds och grep både män och kvinnor och satte dem i fängelse."(
Apg 22:4 FB)

Då Paulus i ett av sina försvarstal berättar sin livshistoria, talar han också om hur han tidigare förföljde de kristna. De kristna kallades "den vägen".

Uttrycket "den vägen" kan föra tankarna i flera riktningar:

1. Att man var på väg mot ett mål. Evighetshoppet, längtan att få möta Jesus i himlen, var och är ett kännetecken på levande kristendom.

2. En väg är till för att komma framåt. Det kristna livet får inte stagnera. Det är en ständig utveckling mot Kristus-likhet.

3. En kristen är på väg med ett uppdrag, ett budskap. till omvärlden. Paulus beskriver sitt uppdrag med några ord han fick vid sin kallelse: "Ty du skall vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört." (Apg 22:15)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur är det med mig:
-har jag ett levande evighetshopp?
-utvecklas jag i mitt kristna liv eller har jag stagnerat?
-vad är mitt uppdrag till min omvärld och hur för jag ut det?

Läs mer HÄR.
_________________________
 
Bibelläsning från GT den 4 juni
År 1:  Om! 5 Mosebok 11 - Läs HÄR.
 
År  2:  Väktaren - Jesaja 21 - Läs HÄR

  Bibelläsningsplanerna finner du HÄR.
________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar