tisdag

TISDAG DEN 1 AUGUSTI

Vart är Frälsningsarmén på väg?
Sommaren 2013, nyss hemkommen från Lettland och snart på väg till Norge, skrev jag ett antal inlägg på temat "Vart är Frälsningsarmén på väg?

Det blev 6 inlägg. Jag kommer efter hand att publicera dessa inlägg på nytt under sommaren. Det första inlägget handlar om pendelrörelser och andra rörelser inom rörelsen. Du kan läsa det HÄR.

Det är fyra år sedan jag skrev dessa inlägg. Har vi tagit några steg sedan dess? Och  i så fall i vilken riktning?

/PB 

________________
 
1 aug - Dom 16
EN HEMLIG SVAGHET - Dom 16

Bibelläsning: Domarboken 16
"Och han öppnade hela sitt hjärta för henne och sade: "Ingen rakkniv har kommit på mitt huvud, för jag är en Guds nasir sedan jag var i moderlivet. Om man rakar av mig håret, viker min styrka ifrån mig, och jag blir svag som alla andra människor." (Dom 16:17 FB)


Simson hade övernaturliga krafter. Hans omgivning såg honom som utvald och speciellt utrustad av Gud. Men Simson hade en hemlig svaghet. Och då hans hemlighet avslöjades förlorade han allt.

Vi har sett det hända flera gånger. Människor, mäktigt använda av Gud. Beundrade och upphöjda. Men så avslöjas en hemlighet. Det kan vara en hemlighet på det sexuella planet, eller en oärlighet då det gäller ekonomi, eller maktmissbruk på något annat område. Plötsligt faller hela glansen kring personen.

Det är viktigt att vi lever i renhet inför Gud och människor. Att vi inte har några "hemliga" synder som inte tål dagens ljus. Tål mitt liv att synas? Hur är det med mina handlingar? Hur är det med mina motiv? 

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Tål mitt liv att synas?
________________
 
Ord för dagen den 1 augusti - Andra Korintierbrevet 4
 
HAN TÄNDER LJUSET

Bibelläsning: Andra Korintierbrevet 4

"Ty Gud som sade: "Ljus skall lysa fram ur mörkret", han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken. Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss." (2 Kor 4:6-7 FB)

Det första uttalandet från Gud som vi kan finna i Bibeln är "Varde ljus" (1 Mos 1:3 FB). Det sa han då han skapade världen.

Då du blir frälst säger han samma sak till oss. Han tänder ljuset därinne i oss. Han låter "ljus lysa upp våra hjärtan".Han tänder ljuset av två skäl:
1. För att det ska bli ljust därinne, så att du inte ska leva i mörkret.
2. För att ljuset ska kunna sprida sig till andra.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig idag Gud, att bli så stilla inför dig att ljuset i mig blir så starkt att det kan sprida sitt sken till människor som lever i mörker.

Läs mer HÄR.
______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar